Toaletný papier, konzervy, mrazené potraviny, pečivo, mlieko či balená voda (na Slovensku špecificky aj múka) miznú v takých množstvách, že niektorí svetoví maloobchodní predajcovia po svete hlásia až 800-percentný nárast týždňového predaja.
Panické nakupovanie je fenomén, ktorý sa objavuje v čase akejkoľvek krízy. Je to hromadenie väčšieho množstva potravín a vecí, ako dokáže nakupujúci reálne použiť či minúť.
Takéto správanie má tendenciu zvyšovať ceny základných vecí a, čo je zrejme najhoršie, jednotlivci sa počas neho zásobujú nadbytočne veľkým množstvom núdzových zásob, pričom nezostane dostatok pre tých, ktorí ho najviac potrebujú. Prečo to ľudia robia?
Cesta k úzkosti a vydieraniu
Podľa britského portálu BBC, ktorý problematiku panického nakupovania analyzoval, veľkú úlohu zohráva strach z neznámeho a viera v to, že dramatická udalosť vyžaduje dramatickú reakciu.
Je racionálne sa pripraviť na niečo zlé, čo sa zrejme stane, no nie je racionálne kúpiť 500 plechoviek fazule na obdobie niekoľkotýždňovej izolácie, hovorí pre web David Savage, austrálsky profesor behaviorálnej ekonómie.
Takýto druh správania zhoršuje nedostatok. Klinický psychológ Steven Taylor je autorom knihy The Psychology of Pandemics, v ktorej historicky skúma, ako sa ľudia správajú a reagujú v čase pandémie.
V nej zdôrazňuje, že iracionálne hromadenie zásob môže viesť k cenovému „vydieraniu“. Cena toaletného papiera sa tak môže v krátkom časovom horizonte aj strojnásobiť, čo môže viesť ľudí k vyššej úzkosti a iných k nezdravej podnikavosti.
Zdroj: Amazon
Rúška a peniaze
Podobná situácia aktuálne nastala napríklad s tvárovými rúškami, ktorých cena sa za krátky čas kvôli nedostatku výrazne zdvihla. Zaujímavý prípad sa konkrétne udial v Japonsku. Tamojší politik Hirojuki Morota predajom rúšok na internetovej dražbe zarobil v prepočte 74 570 eur, zatiaľ čo táto ázijská krajina v období šírenia nového koronavírusu rieši nedostatok týchto tvárových masiek.
Politik a majiteľ importnej firmy v jednej osobe bránil svoje rozhodnutie, priznal však, že jeho krok bol zle načasovaný. Politik dodal, že balíky s rúškami, niektoré obsahujúce dvetisíc kusov, predával na internete v období jedného mesiaca na desiatkach dražieb a zarobil v čistom 8,88 milióna jenov (74 570 eur).
Každý balík predal za cenu od 34- do 170-tisíc jenov (285 až 1 430 eur), pričom uviedol, že rúška kúpil pred desiatimi rokmi v Číne za 15 jenov (0,13 eura) za kus alebo 30-tisíc jenov (cca 252 eur) za balík obsahujúci dvetisíc rúšok.
Neskôr sa politik ospravedlnil po tom, čo čelil búrke kritiky za predaj rúšok a za tvrdenia, že ceny na aukcii mali trhovú hodnotu. Internetoví používatelia sa dlho sťažovali a sťažujú, že na trhu nie je dostatočná zásoba rúšok, a šíria sa špekulácie, že niektorí ľudia vykúpili dostupné zásoby, aby ich znovu predali za vyššiu cenu.
Dopyt po dezinfekčných prostriedkoch a rúškach od vypuknutia koronavírusovej epidémie prudko stúpa. Ľudia pritom tieto výrobky čoraz častejšie nenachádzajú v drogériách či lekárňach a hľadajú ich preto na internete, kde sa stávajú obeťami podvodníkov a šmelinárov. Výrobky sú na internetových burzách ponúkané aj za troj- až štvornásobok bežnej ceny.
Pocit kontroly
Skutočnosť, že veľkým dodávateľom zdravotníckych potrieb je Čína, ktorá je zároveň epicentrom súčasnej pandémie, prehĺbila problém s panickým nakupovaním. V médiách sa veľa narozprávalo a popísalo o narušení globálnej výroby a dodávateľských reťazcov, čo v ľuďoch opäť vyvolalo potrebu nadmerného nakupovania.
Zatiaľ čo v prípade hurikánu či povodní má väčšina ľudí aspoň približne reálnu predstavu o veciach, ktorými by sa chcel zásobiť, v rámci aktuálnej pandémie túto predstavu nemajú, čo znova spôsobuje neistotu, vysvetľuje BBC.
Panické nakupovanie pomáha ľuďom nadobudnúť pocit, že majú situáciu pod kontrolou. Je to veľmi subjektívny a emocionálny stav a výsledok psychologického mechanizmu na riešenie strachu a neistoty a vynútenia si kontroly, zhodujú sa viacerí odborníci.
Hoci mnohé zdravotnícke organizácie a autority pravidelne vysvetľujú, že v tomto bode aktuálnej krízy je jedna z najdôležitejších vecí umývať si pravidelne ruky, pre mnohých ľudí to je príliš bežná požiadavka, ktorá nie je podľa nich dostatočne adekvátnou reakciou na dramatickú situáciu. Aby sa ľudia cítili psychologicky lepšie, jednou z možností, ako toho dosiahnu, je urobiť si veľký nákup na možné horšie časy.
Psychológia stáda
Návaly
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?