TikTok obchod mal tento mesiac v Spojených štátoch premiéru. Čínsku aplikáciu tu aktívne využíva približne 150 miliónov ľudí, vďaka čomu je krajina jej najväčším trhom. Spotrebitelia môžu prostredníctvom obchodu priamo nakupovať produkty označené vo videách alebo živých vysielaniach ostatných používateľov. Zvyšok ponuky si budú môcť prezerať po kliknutí na ikonu obchodu na domovskej stránke aplikácie, píše agentúra Bloomberg.
Rušivá novinka
Na rozdiel od ostatných populárnych sociálnych sietí je TikTok odhodlaný využiť elektronický obchod na zvýšeniu príjmov. Aplikácia vlastnená čínskou spoločnosťou ByteDance má tento rok za cieľ predať spotrebiteľom tovary v celkovej hodnote 20 miliárd dolárov, čo je štyrikrát viac než v roku 2022.
Niektorí experti sú voči TikTok obchodu skeptickí, keďže Američania nie sú zvyknutí nakupovať prostredníctvom videí. Spoločnosť Meta v minulosti napríklad takisto predstavila možnosť nakupovania cez živé vysielania na Facebooku, no v roku 2022 túto funkciu zrušila.
V Indonézii, ktorú možno považovať za varovný príklad, funguje TikTok obchod už od roku 2021 a je na dobrej ceste predbehnúť e-commerce firmu Lazada. Tá v krajine pôsobí viac než desať rokov a je tretím najväčším prevádzkovateľom elektronického obchodu v krajine. Z hľadiska počtu používateľov je Indonézia pre TikTok druhým najväčším trhom hneď po Spojených štátoch.
Zavedenie TikTok obchodu bolo z hľadiska miestneho trhu tak rušivé, že indonézska vláda zvažuje zákaz prevádzkovania elektronického obchodu na sociálnych sieťach.
Veľké problémy konkurencie
Cieľom TikToku je dokázať, že platforma môže pomôcť značkám a firmám premeniť pozornosť používateľov na peniaze. Táto stratégia môže byť pre jeho rivalov veľkým problémom.
Najväčšia e-commerce platforma v Indonézii – singapurská aplikácia Shopee – dosiahla ziskovosť po prvý raz až v poslednom štvrťroku roka 2022. Pod vplyvom konkurencie je však nútená zrýchliť investície na podporu rastu, čo ovplyvňuje aj jej zisky. V druhom štvrťroku 2023 dosiahol Shopee prevádzkový zisk v rámci e-commerce divízie 66 miliónov dolárov, čo v porovnaní so štvrťrokom končiacim v decembri 2022 predstavuje pokles o 40 percent.
Aj Alibaba bola v júli nútená investovať do Lazady ďalších 845 miliónov dolárov, uzatvára Bloomberg.