Autor a šéf PISA testov z organizácie OECD Andreas Schleicher upozorňuje, že ide len o čiastkovú informáciu. V rozhovore pre TREND, ktorý vznikol na konferencii Global Education and Skills Forum 2019 v Dubaji, približuje budúcnosť PISA testov a zmeny, ktorými sa niektoré krajiny pripravujú na rozmach umelej inteligencie (Artificial Intelligence - AI).

Máte prehľad o vzdelávacích systémoch v krajinách OECD. Existujú krajiny, ktoré už začali meniť vzdelávacie systémy s výhľadom na zmeny, ktoré by mala priniesť ďalšia vlna automatizácie a robotizácie spojená s vývojom umelej inteligencie?

Poznám mnohé prípady na lokálnej úrovni, školy a organizácie, ktoré inovujú svoj prístup k obsahu vzdelávania. Pokiaľ ide o národnú úroveň, spomenul by som Fínsko, niektoré oblasti v Číne a Singapur, kde menia pohľad na kurikulum.

V čom spočívajú zmeny?

Singapur mal podobne ako Slovensko naviazané kurikulum na obsah, poznatky. Zmenili prístup a dnes stavajú kurikulum okolo hodnôt, ktoré sa snažia dosiahnuť, ako sú tolerancia, odvaha, zvedavosť či schopnosť viesť ľudí.

Ak učíte šport, už nie je vašim cieľom dosiahnuť nejakú mieru atletickosti žiakov. Zodpovedáte za to, ako vaše vzdelávanie prispieva k tomu, že dokážu prevziať zodpovednosť za seba, rozvíjať svoju odvahu či viesť tím. Predmet, ktorý vyučujete musí prispieť k budovaniu hodnôt, ktoré si vybral Singapur ako dôležité.

Už nejde o to, či ste so žiakmi prebrali desať strán matematiky, ale či sa vám podarilo vybudovať ten druh kvality a charakterových vlastností, ktoré korešpondujú s požiadavkami kurikula. Ide o podstatné preformátovanie vzdelávacieho systému.

Ako tento prístup súvisí so ohrozením manuálnych povolaní?

Manuálne práce sú na ústupe už dávno, v niektorých krajinách už prakticky vymizli. V Japonsku a Nemecku prevádzkujú fabriky roboty. Ohrozenou kategóriou je dnes skupina povolaní, ktorá využíva rutinné kognitívne zručnosti, ako sú úradníci, administratívni pracovníci, prekladatelia, ale aj taxikári.

Čiže najpočetnejšia stredná trieda.

Áno. Google prekladá takmer tak dobre ako človek, vyhľadávanie v zákonoch a rešerše idú umelej inteligencii oveľa lepšie ako ľuďom. Rozvoj AI nás tlačí k tomu, aby sme oveľa vážnejšie premýšľali o tom, čo je vlastne človek a čo sú unikátne ľudské zručnosti, ktoré dokážu dať technológii pridanú hodnotu.

Otázka znie, ako vzdelávať a vychovávať prvotriednych ľudí, a nie druhotriedne roboty. Dnes je vzdelávanie nastavené skôr tak, že vás urobí takmer takého šikovného, ako je váš smartfón. To nestačí a 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa