Alexandre Ponsin sa v marci vydal na rodinný výlet z Colorada do Kalifornie v Tesle, ktorú si nedávno kúpil. Išlo o jazdený Model 3 z roku 2021. Čakal, že s ním na jedno plné nabitie prejde zhruba 353 míľ (567 kilometrov), píše agentúra Reuters.
Po ceste si uvedomil, že niekedy s plnou batériou neprešiel ani polovicu tohto odhadovaného dojazdu. Auto malo tendenciu vybíjať sa rýchlejšie najmä vtedy, keď bolo von chladno. Keďže išlo o poznateľne slabší výkon, Ponsin bol presvedčený, že má chybný model.
Obrátil sa preto na Teslu a dohodol si servisné stretnutie v Kalifornii. Neskôr mu prišli dve textové správy, ktoré ho informovali o vykonaní „diagnostiky na diaľku". Tá údajne potvrdila, že batéria Ponsinovho vozidla je úplne v poriadku. „Radi by sme zrušili vaše stretnutie,“ písalo sa v ďalšej správe.
Nový tím
Ponsin vtedy netušil, že zamestnanci Tesly dostali príkaz od vedenia, aby zabránili všetkým zákazníkom, ktorí sa sťažovali na nedostatočný dojazd, aby svoje vozidlá priviezli na servisnú kontrolu. Minulé leto spoločnosť v tichosti vytvorila takzvaný „diverzný tím“, ktorého úlohou je zrušiť čo najviac kontrol týkajúcich sa sťažností na nedostatočný dojazd.
K založeniu špeciálneho tímu došlo preto, lebo nespokojní zákazníci zaplavili servisné centrá Tesly žiadosťami o termín. Na základe informácií z reklám a údajov na palubovke od áut totiž očakávali oveľa lepší výkon.
Manažéri zamestnancom povedali, že každým zrušeným stretnutím firme ušetria približne tisíc dolárov, tvrdí zdroj oboznámený so situáciou. Ďalším cieľom vedenia bolo zmierniť tlak na servisné centrá, pretože na niektoré termíny museli klienti čakať príliš dlho.
Sporný algoritmus
Tesla začala pred zhruba desiatimi rokmi nadhodnocovať potenciálny dojazd svojich vozidiel tým, že upravila softvér pre jeho odhad. Spoločnosť sa vtedy rozhodla navrhnúť algoritmy pre palubný počítač tak, aby majiteľom vozidiel ukazoval dlhší dojazd na jedno plné nabitie, než zodpovedal realite.
Keď sa batéria vybila na viac ako 50 percent svojej maximálnej kapacity, algoritmus začal šoférom ukazovať realistické projekcie zostávajúceho dojazdu, uviedol zdroj. Aby sa majiteľom modelov Tesla nestalo, že sa ocitnú niekde uprostred cesty s úplne vybitou batériou, spoločnosť vytvorila takzvanú „bezpečnostnú rezervu“.
Vďaka nej dokážu autá prejsť ešte dodatočných 15 míľ (24 km) aj po tom, čo na palubnom počítači zasvieti informácia o úplnom vybití. Nápad ukazovať zákazníkom nadhodnotený dojazd mal údajne pochádzať z hlavy samotného generálneho riaditeľa Tesly Elona Muska.
Dojazd je jedným z najdôležitejších faktorov, na základe ktorého sa spotrebitelia rozhodujú, či si elektromobil kúpia. Na pomalší rast predaja elektromobilov mal vplyv najmä „strach z dojazdu“. Ide o obavu, že sa auto vybije skôr, než stihne dôjsť k nabíjacej stanici.
V čase, keď Tesla začala s nadhodnotenými predikciami, predávala automobilka iba dva modely áut – dvojdverový Roadster a luxusný športový sedan Model S. Agentúra Reuters nedokázala zistiť, či Tesla používa sporné algoritmy aj v novších modeloch.
Dôsledky nadhodnocovania
Testeri automobilov a regulačné orgány spoločnosť dlhodobo kritizujú za nadhodnocovanie vzdialenosti, ktoré jej vozidlá dokážu prejsť predtým, než sa úplne vybijú.
Tesla tento rok dostala pokutu od regulačných orgánov v Južnej Kórei, ktoré zistili, že autá pri chladnom počasí dosahovali iba polovicu udávaného dojazdu. Ďalšia nedávna štúdia zistila, že tri modely Tesly dosahovali priemerne o 26 percent nižší dojazd než spoločnosť uvádzala v reklame.
Agentúra Spojených štátov pre ochranu životného prostredia už od roku 2020 od automobily požaduje, aby znížila odhady dojazdu pre šesť svojich vozidiel v priemere o 3 percentá.