Očakáva sa, že ministerstvo dopravy budúci týždeň dokončí požiadavku, ktorá bude tlačiť na spoločnosť Tesla, aby rozšírila svoje vlastné nabíjacie zariadenia v USA, uviedla agentúra Reuters.
V opačnom prípade automobilka nebude môcť poberať dotácie vo výške 7,5 miliardy dolárov, ktoré prúdia z Washingtonu. Dotácie sú súčasťou plánu prezidenta Joea Bidena, ktorý chce pokryť krajinu 500-tisícami nabíjačiek pre elektromobily v nasledujúcich rokoch, pričom v roku 2021 ich má byť 100-tisíc.
Táto sieť nabíjacích zariadení je hlavnou súčasťou Bidenovho plánu v boji proti klimatickým zmenám. Do roku 2030 sa 50 percent všetkých nových predaných vozidiel v USA zmení na elektrické. Nedostatok nabíjačiek na amerických cestách spomalil rast predaja elektrických vozidiel a pozitívny vplyv na životné prostredie, tvrdia obhajcovia.
Napriek tomu, že Musk v minulosti odsúdil zapojenie federálnej vlády do tohto projektu sa s narastajúcim tlakom zo strany USA objavuje množstvo náznakov, že je spoločnosť Tesla na pokraji demokratizácie svojej nabíjacej siete.
V januári minulého roka Tesla napísala Federálnej správe ciest a ponúkla Bidenovej vláde návrhy, ako formovať program nabíjania. V Arizone spoločnosť oznámila štátu, že je otvorená modernizácii svojich nabíjačiek alebo výstavbe nových, aby spĺňali federálne požiadavky, hoci konečné rozhodnutie nebolo prijaté.
Musk sa minulý mesiac stretol s predstaviteľmi Bieleho domu vo Washingtone D.C.. Medzi témami diskusie bol aj program nabíjania elektrických vozidiel, povedal novinárom šéf infraštruktúry Bieleho domu Mitch Landrieu.
V júli 2021 zas Elon Musk v rámci hovoru k hospodárskym výsledkom uviedol, že zmyslom nabíjacej siete Tesla nie je vyhradiť si miesto na trhu a poraziť tým konkurentov. Verejne sa však k plánom a zmenám na americkom trhu nevyjadril. Spoločnosť sprístupnila niekoľko nabíjačiek Superchargers v Európe a Austrálii.
„Chápeme, že Tesla sa snaží upraviť svoj systém tak, aby bol prístup verejnejší. Ak teda spoločnosť dosiahne tento bod a splní požiadavky na oprávnenosť, určite bude mať nárok na dotácie“, povedal Stuart Anderson, riaditeľ odboru rozvoja dopravy štátu Iowa.
Thor Anderson, projektový manažér arizonského ministerstva dopravy, uviedol, že mal krátke rozhovory so zástupcami spoločnosti Tesla, počas ktorých diskutovali o Bidenovom programe nabíjačiek pre elektrické vozidlá. „Nechávajú si možnosti otvorené, ale ešte sa ničomu nezaviazali“, povedal.
Americká sieť Supercharger spoločnosti Tesla je často považovaná za zlatý štandard. Je rýchla, spoľahlivá a početná, s približne 40-tisícami nabíjačiek po celom svete.
Už roky je však táto sieť exkluzívna pre majiteľov vozidiel Tesla vďaka zástrčke, ktorá sa pripája len k vozidlám Tesla. To znamená, že niekto, kto jazdí na vozidle značky Volkswagen, Ford alebo Chevrolet, ju nemôže používať.
Vodiči elektromobilov Tesla si môžu zakúpiť adaptér na pripojenie k americkým štandardným nabíjačkám Combined Charging System (CCS). Naopak však ľudia, ktorí nevlastnia vozidlo Tesla, nemôžu s nabíjačkami Superchargers urobiť to isté.
Sprístupnením svojich nabíjacích sietí by Tesla mohla zvýšiť zdroj financovania a príjmov. Na druhú stranu by to ale mohlo narušiť exkluzivitu značky a spravovanie siete by pre automobilku mohlo byť náročnejšie, uviedli analytici.
Ministerstvo dopravy budúci týždeň podrobne stanoví konečné požiadavky, ktoré musia spĺňať všetky nabíjačky elektrických vozidiel, aby boli oprávnené poberať dotácie v hodnote 7,5 miliardy dolárov. Tieto požiadavky sa budú týkať aj kybernetickej bezpečnosti a toho, koľko a aké časti nabíjačky musia byť vyrobené v Amerike.
Nabíjacie zariadenia, ktoré sa chcú stať súčasťou programu National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI), musia využívať kombinovaný nabíjací systém alebo CCS, ktorý je v USA štandardom takmer na všetkých nabíjacích staniciach okrem populárnych nabíjačiek Superchargers spoločnosti Tesla.
Očakáva sa, že krok administratívy na dokončenie takzvaných „minimálnych štandardov“ uvoľní prvú vlnu financovania a spustí silnú konkurenciu medzi spoločnosťami ako ChargePoint Holdings a a EVgo Inc. Pre tieto malé spoločnosti to predstavuje generačnú príležitosť.
Keď sa budúci týždeň dokončia pravidlá bude musieť každá nabíjačka, ktorá chce mať nárok na dotácie, spĺňať normu CCS, oznámili predstavitelia vlády.