Americká automobilka Tesla upustila od projektu lacného elektromobilu. Informovala o tom agentúra Reuters s odvolaním sa na oboznámené zdroje.
Investori počítali s tým, že vozidlo dostupné masám prispeje k rastu podniku.
Akcie Tesly po zverejnení správy klesli o takmer päť percent, neskôr časť strát vymazali. Šéf Tesly Elon Musk po zverejnení správy na sieti X napísal, že „Reuters (znova) klame“.
Koniec dlhodobého cieľa
Na rovnakej platforme bude Tesla naďalej vyvíjať samoriadené taxi, uviedli zdroje. Rozhodnutie znamená opustenie dlhodobého cieľa, ktorý Musk často charakterizoval ako hlavný cieľ firmy: cenovo dostupné elektromobily pre masy.
Jeho prvý plán z roku 2006 počítal najprv s výrobou luxusných modelov a následným využitím ziskov na financovanie „lacného rodinného vozidla“.
Reuters is lying (again)
— Elon Musk (@elonmusk) April 5, 2024
Ešte v januári Musk investorom povedal, že Tesla plánuje začať výrobu cenovo dostupného modelu vo svojom závode v Texase v druhej polovici roka 2025.
Agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroj vlani v novembri napísala, že automobilka plánuje vo svojom nemeckom závode vyrábať elektromobil za 25-tisíc eur.
Najlacnejší súčasný model Tesly, sedan Model 3, sa v Spojených štátoch predáva za približne 39-tisíc dolárov. Cena lacného elektromobilu, ktorý sa niekedy označoval ako Model 2, mala začínať na zhruba 25-tisíc dolárov.
Z rodinného modelu samoriadiace taxi
Dva zdroje uviedli, že sa o rozhodnutí Tesly vyradiť Model 2 dozvedeli na stretnutí, ktoré sa zúčastnili desiatky zamestnancov. Jeden z nich oznámil, že sa stretnutie konalo koncom februára.
Musk podľa neho nakázal, že sa má naďalej pokračovať vo vývoji samoriadeného taxi. Tieto informácie potvrdil aj tretí zdroj, podľa ktorého nové plány počítajú s výrobou samoriadeného taxi, ale v oveľa menších objemoch, ako sa predpokladalo pri Modeli 2.
Tesla čelí tvrdej celosvetovej konkurencii čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí zaplavujú trh autami s cenou až 10-tisíc dolárov.
Plán na samoriadené taxi, ktorého realizácia by mohla trvať dlhšie, predstavuje náročnejšiu technickú výzvu a väčšie regulačné riziko, napísala Reuters.