Tesla jazdí v posledných mesiacoch po hrboľatých cestách. Priekopník elektrických vozidiel v januári varoval, že rast bude tento rok „výrazne nižší“, pretože nadšenie pre elektromobilitu upadá. Trhový podiel amerického výrobcu v Číne – na najväčšom trhu s elektromobilmi na svete – klesá, pretože nestíha konkurovať lacnejšej produkcii spoločnosti BYD.
Trhová hodnota Tesly sa tento rok prepadla o tretinu na menej ako 550 miliárd dolárov, píše The Economist. To je stále viac ako vykázala ktorákoľvek iná automobilka, ale ďaleko od 1,2 bilióna dolárov, ktoré mal americký výrobca elektromobilov ešte v roku 2021. Jeho šéf Elon Musk je teraz „iba“ tretím najbohatším mužom sveta.
Firma prežíva ťažké časy, no nie je sama. Dva americké startupy, ktoré vstúpili na burzu začiatkom toho roku, sa snažili Teslu napodobniť. Trhová kapitalizácia spoločnosti Lucid Motors založenej v roku 2007 presiahla 90 miliárd dolárov; firma Rivian, ktorá vznikla o dva roky neskôr, dosiahla približne 150 miliárd dolárov. Každá z nich mala vyššiu hodnotu ako Ford so 120-ročnou tradíciou. Vysoko oceňovaní boli aj čínski rivali ako spoločnosti Li Auto (založená v roku 2015), Nio či Xpeng, ktoré vznikli o rok skôr. Koncom roka 2021 dosiahla kombinovaná trhová hodnota šiestich prominentných rivalov Tesly ohromujúcich 400 miliárd dolárov.
V súčasnosti klesla na 65 miliárd dolárov a padá ďalej. Osemročná americká firma Fisker a päťročná čínska HiPhi pozastavili výrobu. Faraday Future, ktorá minulý rok predala sotva 11 svojich luxusných elektromobilov, balansuje na pokraji bankrotu. Americký startup Lordstown – založený v roku 2018 –, ktorý sa špecializoval na výrobu elektrických pickupov a SUV, skrachoval v roku 2023.
Všetko malo byť inak. Výrobcovia áut na batérie rátali s tým, že dokážu udržať náklady pod kontrolou. Komponenty, ako sú batérie a elektromotory, sa dajú kúpiť bežne, takže výrobcovia elektromobilov sa mohli sústrediť na vývoj nápaditého softvéru, ktorý umožní ich vozidlám vyniknúť vďaka lepšiemu zážitku z jazdy.
Tieto výhody však neprevážili odvekú potrebu vyprodukovať čo najväčšie množstvo výrobkov. Dosiahnutie zisku z predaja áut si stále vyžaduje výrobu približne 500-tisíc vozidiel ročne. „Je to životne dôležité, výroba je náročná,“ zhrnul Tchu Le z poradenskej spoločnosti Sino Auto Insights. Hoci Tesla začínala ako luxusná značka, ktorá montovala veľké a drahé batérie do veľkých a drahých áut, vždy pracovala pre masový trh. Zisky začali prúdiť až vtedy, keď prekonali tzv. prah smrti, čo sa menším rivalom nedarí.
Predzásobenie zachránilo čínsku ekonomiku, no spomalenie je na obzore
Očakáva sa pokles exportnej dynamiky v dôsledku hrozby vyšších ciel zo strany Donalda Trumpa