Americký výrobca elektromobilov Tesla, ako aj ďalší európski výrobcovia áut, ktorí dovážajú do Európskej únie vozidlá z Číny, budú čeliť vyšetrovaniu, či ich čínsky export neprofituje z nespravodlivých dotácií. Podľa novín Financial Times, ktoré sa odvolávajú na zdroje z Bruselu, vyšetrovanie sa zameriava na to, či čínski výrobcovia elektrických vozidiel dostávajú dotácie, ktoré by mohli narušiť hospodársku súťaž.
Prvé výsledky vyšetrovania naznačujú, že americká automobilka pravdepodobne profitovala z čínskych dotácií, tvrdia zdroje. Cieľom vyšetrovania bude zistiť, či a do akej miery Čína dotuje Teslu a domácich výrobcov vrátane BYD, SAIC Motor či Nio, a prijať všetky potrebné opatrenia na dosiahnutie rovnakých podmienok, povedali zdroje, ktoré chceli zostať v anonymite.
Vyšetrovanie má potenciál zmeniť dynamiku konkurencie na druhom najväčšom trhu s elektromobilmi na svete po Číne. Obe strany majú dostatok dôvodov na to, aby postupovali opatrne. Kým EÚ riskuje, že svojich výrobcov vystaví potenciálnym odvetným krokom, európsky blok je zase najatraktívnejšou exportnou destináciou pre čínske spoločnosti s prebytočnou výrobnou kapacitou.
Hlavné centrum exportu
Tesla začala vyvážať do Európy sedany Model 3 vyrobené v jej továrni v Šanghaji koncom roka 2020, necelý rok po začatí výroby vo svojom prvom zahraničnom závode. V júli 2021 označila čínsky závod za svoje hlavné centrum exportu vozidiel.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka predala Tesla v celej západnej Európe odhadom 93 700 vozidiel vyrobených v Číne. To predstavuje približne 47 percent jej celkových dodávok, uvádza Schmidt Automotive Research. Ďalším najväčším exportérom elektrických vozidiel z Číny do Európy bol SAIC s približne 57 500 kusmi.
Tesla si v Číne užívala výhody, o ktoré sa iné medzinárodné spoločnosti márne snažia. Najvýznamnejšou z nich je, že Peking jej umožnil úplne vlastniť závod v Číne, namiesto toho, aby sa oň musela deliť s miestnym partnerom ako iné zahraničné firmy. K tomu je potrebné pripočítať daňové úľavy, lacné pôžičky a iné formy pomoci.
Spoločné podniky s čínskymi výrobcami
Tieto a ďalšie formy podpory, ktoré Čína poskytuje domácim výrobcom, vrátane úverov od štátnych bánk, kapitálových rezerv od štátnych investičných fondov a poskytovania pôdy a elektriny sa teraz stávajú predmetom kontroly EÚ. Čínski výrobcovia áut profitujú tiež z dotácií v súvisiacich sektoroch vrátane batérií a softvéru.
Niektoré európske spoločnosti, ako napríklad BMW a Renault, ktoré prevádzkujú spoločné podniky s čínskymi výrobcami, budú tiež zahrnuté do vyšetrovania spolu so všetkými automobilkami, ktoré vyrábajú v Číne a vyvážajú do EÚ, uviedli zdroje. Pri nedávnom skúmaní iných sektorov, ako sú elektrické bicykle a káble z optických vlákien, EÚ objavila dotačné marže v rozmedzí od štyroch percent do 17 percent, uviedli ľudia oboznámení so situáciou.
Akákoľvek pomoc je kritická v automobilovom priemysle s nízkymi maržami, keďže EÚ tlačí na znižovanie emisií. Únia začiatkom tohto roka prijala normy, ktoré od výrobcov vyžadujú, aby znížili o 55 percent emisie oxidu uhličitého.