Dôvodom týchto nepomerov je, že do obnovy alebo takzvanej modernizácie časti severnej trate sa investovali takmer dve miliardy eur najmä z eurofondov, aby na nej mohli vlaky jazdiť 160-kilometrovou rýchlosťou, tak ako tomu bude od nového grafikonu z Bratislavy do Púchova. Ďalej do Košíc pôjde vlak rýchlosťou sto až 120 kilometrov za hodinu.
Veľmi pomaly
Južná trať sa takmer vôbec neobnovuje. Vlaky v niektorých úsekoch jazdia rýchlosťou iba 70 kilometrov za hodinu (napríklad úsek medzi Blhovcami a Fiľakovom), na väčšine 440-kilometrového južného úseku z Bratislavy do Košíc ide vlak najvyššou rýchlosťou sto kilometrov za hodinu, s úsekmi, kde sa rýchlosť znižuje na 80 kilometrov za hodinu.
Vyššiu rýchlosť dosahuje iba úseku z Bratislavy do Senca, kde ide stodvadsiatkou a na veľmi krátkom úseku zo Senca do Sládkovičova vytiahne vlak rýchlosť na 140 kilometrov za hodinu.
Toto sú pritom oficiálne zverejnené najvyššie povolené rýchlosti na tratiach. Existujú však aj miesta ako je Trnovec nad Váhom, kadiaľ môže ísť vlak najviac desať kilometrov za hodinu, kvôli pokazenej výhybke, na ktorú nevedia železničiari zohnať náhradný diel.
To, že je južná trať výrazne zanedbaná, uznávajú aj kompetentní. Dokonca je podľa podpredsedu predstavenstva ZSSK Patrika Horného v horšom stave, ako očakával. „Dokonca sme zavolali pána ministra Árpáda Érseka a ľudí zo ŽSR, aby sme si spoločne prešli túto trasu a aby všetci videli, v akom kritickom stave je,“ povedal v rozhovore pre TREND P. Horný. Ako hovorí, vlaky sa aj na tejto trase rýchlejšie opotrebúvajú.
Zanedbané investície
Celkovým problémom železničných tratí na Slovensku je, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?