Koľko percent zo štátnych teplární predať? Ak sa politické strany dohodnú, že minoritný balík má ostať v rukách miest alebo štátu, nepôjde o nič iné ako o zachovanie niekoľkých kresiel pre top priaznivcov politických strán na úkor kúpnej ceny. Na cenu tepla totiž nebude mať vplyv to, kto teplárne bude vlastniť. Dôležitejším faktorom bude manažment vstupov. Teda to, koho do systému rozvodov pustiť.
So samotnými teplárňami sa totiž väčšinou zvezú aj primárne rozvody, ktoré teplo dovedú k výmenníkovým staniciam, vrátane akýchsi dispečingov. Majiteľ teplární bude mať v rukách rozhodovanie, koho s parou či teplom do systému pustiť. Konkurenciu v tomto odvetví už možno považovať za relevantnú. Teplárne väčšinou nesúťažia na trhu, o koncovej cene tepla rozhoduje Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Vstupné náklady berie ako náklad, ku ktorému pripočítava maržu pre tepláreň.
Preto možno čakať, že pri manažovaní distribúcie tepla zo strany teplární budú rozhodovať viac privátne záujmy ako ohľady na odberateľov a nižšiu konečnú cenu, ktorú by mohli poskytnúť domácnostiam.
Noví majitelia budú chcieť získať späť investície do nákupu teplární. Zrejme nebudú mať záujem pomôcť distribuovať teplo od lacnejších výrobcov. Ako to môže vyzerať po privatizácii, ukázal minulý rok v Košiciach: Štátna tepláreň Teko, kontrolovaná biznisdravcami Smeru-SD, odmietala pustiť do systému spaľovňu odpadu a jej vyrobenú paru. Firmu, kde okrem privátneho majiteľa má podiel aj mesto. Lacnú paru vyrobenú z tepla z odpadu musela spaľovňa vypúšťať do vzduchu. Napriek tomu sa šlágrové duo Robert Fico – Ľubomír Jahnátek stále uchyľuje k poznámkam, že štátne teplárne boli výhodné, pretože „dodávali domácnostiam stabilné teplo za stabilné ceny“.
Čakať, že noví majitelia sa budú správať viac v prospech koncového odberateľa, by bola falošná nádej. No je len malé riziko, že to dopadne horšie, ako keď teplárne manažovali stranami poverení biznismeni so všetkým, čo k takému povereniu patrí.
Možno čakať, že pri privatizácii odpadne časť žranice nebadane niekomu pod stôl. Stále však bude pre štát výhodné, ak sa podarí získať zaujímavé oficiálne finančné zdroje z úplne zbytočne držaného majetku. Najmä ak efekt pre odberateľov bude rovnaký. Výhodou bude opäť o trochu menej možností, kde si robiť politický biznis.
Článok vyšiel vo vydaní TRENDU č.12.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.