Na prieskume spoločnosti Harris Poll sa zúčastnilo viac ako dvetisíc dospelých respondentov z USA. A hoci až 93 percent z nich potvrdilo, že plánujú nákupy počas najrušnejšej vianočnej sezóny, 44 percent zároveň uviedlo, že budú oveľa pozornejšie porovnávať ceny výrobkov kvôli obchodnej vojne.

najväčšie svetové ekonomiky vzájomne zaviedli clá na širokú škálu produktov. USA uvalili clá na dovoz potravín, elektroniky, spotrebičov, nábytku a kozmetiky z Číny a ázijská krajina zase zaviedla clá napríklad na potraviny a vozidlá z USA. Približne polovica Američanov venuje veľkú pozornosť cenám produktov.

Stopka pre darčeky z Číny

Celkom 53 percent opýtaných Američanov uviedlo, že sleduje clá. Niektorí americkí zákazníci sa preto chystajú dať si pozor na to, aby za daný produkt nepreplatili počas vianočnej sezóny.

Presnejšie, 44 percent respondentov vyhlásilo, že budú pozornejšie porovnávať ceny výrobkov. Ďalších 22 percent sa chystá vyhnúť sa nákupu výrobkov z Číny, 19 percent sa chce vyhnúť nákupu výrobkov, ktoré ovplyvnili clá a 16 percent opýtaných plánuje nakúpiť menej darčekov než obvykle.

Čierny piatok bude 

Podľa ekonómov clá budú mať vplyv na ceny, ale premietnu sa do nich až po istom čase, takže v tzv. Čierny piatok (posledný novembrový piatok), keď štartuje vianočná sezóna, sa ešte nemusia prejaviť. Okrem toho sa clá vzťahujú na veľké množstvo tovarov a spotrebitelia môžu mať problém zistiť, do akej miery ovplyvnili ceny.

Vybrané výrobky, napríklad domáce spotrebiče, sú už drahšie. Ale mnohé iné ešte nie sú, keďže obchodníci sa zásobili vopred a naplnili sklady. Analytici sa tiež domnievajú, že pri množstve produktov môže byť vplyv ciel do značnej miery pre laikov v cenách skrytý. Pre obchodníkov je však kľúčové, že aj keď Američania vyhlasujú, že budú opatrnejší, nakupovania sa nemienia vzdať.