Diaľnicu medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou chce najlacnejšie postaviť združenie firiem Skanska SK a Strabag. Technicky náročné dielo v okolí Žiliny so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové si trúfa naprojektovať a vybudovať za 338,3 milióna eur bez DPH. O zákazku sa podľa neoficiálnych informácií uchádza pätica záujemcov.
Skanska so Strabagom ponúkli výrazne nižšiu cenu oproti predpokladu v tendrovej dokumentácii. Národná diaľničná spolčnosť (NDS) v nej uvádza sumu 896,5 milióna eur, rozdiel predstavuje viac ako 60 percent.
Ponuku na vybudovanie približne 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 predložilo ešte stavebné združenie Doprastav-Metrostav, taliansko-slovenské konzorciá Impreglio-Dúha a INC-Hant BA DS a zoskupenie firiem Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK.
Úsek sa mal pôvodne stavať prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), predchádzajúca vláda ho však stopla. K zákazke malo vtedy najbližšie konzorcium vedené nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions. K členom združenia patrila aj rakúska spoločnosť Alpine Bau.
NDS vyhlásila tender na žilinský úsek, ktorý má odľahčiť preťaženú cestu prvej triedy pod Strečnom, koncom minulého roka. Ponuky sa mali pôvodne otvárať začiatkom mája, pre námietky niektorých uchádzačov k súťažným podmienkam diaľničiari termín presunuli na neskôr.
Stavebné práce na úseku s najdlhším tunelom na Slovensku sú plánované na približne päť a pol roka. Otázna je zatiaľ skladba financovania, keďže eurofondy zo súčasného programovacieho obdobia sa na stavbu využiť nestihnú. Do konca roka 2013 možno uvažovať s peniazmi zo štátneho rozpočtu a prípadným úverom od Európskej investičnej banky. Nový balík eurofondov na diaľnice prichádza do úvahy až po roku 2014.
Konzorcium | Ponuka (v mil. eur bez DPH) |
---|---|
Skanska+Strabag | 338,3 |
Doprastav+Metrostav | 382,3 |
Impreglio+Dúha | 409,8 |
INC+Hant BA DS | 462,2 |
Hochtief+Alpine Bau+Váhostav-SK | 474,5 |
Štátna expertíza | 896,5 |
Ilustračné foto - Ivan Fleischer