Paranoja zo zbierania a prípadného zneužitia osobných informácií mohla dostať úplne nový rozmer. Americká telekomunikačná spoločnosť Verizon chcela získať patent na set-top box, ktorý bude schopný sledovať a počúvať, čo sa deje v miestnosti počas pozerania televízora, a na základe toho vám namieru ušiť reklamu počas obľúbeného filmu či seriálu. Americký patentový úrad kontroverznú technológiu spoločnosti nateraz zamietol, tá sa má rozhodnúť, či na nej bude ďalej pracovať, alebo sa patentových práv vzdá.

Verizon podala patent na schválenie ešte v máji 2011, verejnosť sa však o ňom dozvedela až teraz na základe zákona, podľa ktorého sa všetky patentové prihlášky majú zverejniť po uplynutí 18 mesiacov. 'Špionážnu činnosť' mal rekordér vykonávať pomocou zabudovaných infračervených kamier a mikrofónov. S ich pomocou mal zistiť, akú činnosť ľudia vykonávajú, či o čom sa rozprávajú. Milencom by následne vybral reklamu na víkendový pobyt či antikoncepciu, na hádajúci sa pár by zas zacielil manželskú poradňu.

Rozozná farbu pleti i prízvuk

"Keď zariadenie detekuje jedno alebo viacero slov zákazníka (napr. počas rozhovoru s niekým iným alebo počas telefonátu), vyhľadá následne na ich základe vhodný inzerát," píše Verizon v patentovej prihláške. Senzory by mali byť taktiež schopné rozpoznať rôzne vykonávané aktivity, akými sú cvičenie, jedenie, spievanie či hra na hudobné nástroje a využiť tieto informácie na cielenú reklamu. Vedeli by rozlísiť farbu pleti, ľudský prízvuk spotrebiteľov či zvieratá a predmety v ich okolí.

S podobným nápadom prišiel v roku 2010 aj Microsoft. Údaje využívané na cielenie reklamy chcel zbierať pomocou svojho snímača pohybu Kinect, ktorý je súčasťou konzoly Xbox. Napokon ho však nerealizoval.

Používateľom by zariadenie od Verizonu dokonca ponúklo možnosť prepojiť s ním svoje tablety či smartfóny a s ich pomocou zvýšiť jeho citlivosť. "Inzerát nie len že bude konkrétne zameraný na používateľa, ale môže byť doručený priamo do jeho ruky," odhaľuje spoločnosť ďalšiu „výhodu“ prepojenia.

Operátor sa konkrétne k patentu, ktorý získal veľkú pozornosť médií, odmietol vyjadriť. Vo vyhlásení však zdôraznili, že majú "vybudovanú dobrú povesť v oblasti rešpektovania súkromia svojich zákazníkov a ochrany ich osobných údajov".

Ide o dobro spotrebiteľa?

Rýchlo rastúce odvetvie zhromažďovania informácií o spotrebiteľoch a následné inzerovanie reklamy ušitej na mieru je novou príležitosťou najmä pre jej zadávateľov. Informácie za týmto účelom zbiera Facebook či Google, pred časom priznala predávanie údajov o nákupných zvyklostiach svojich klientov spoločnosť MasterCard. Zároveň však tieto praktiky čoraz viac narážajú na odpor zo strany zákonodarcov, regulátorov či právnikov. Tí volajú po väčšej ochrane súkromia detí i dospelých v digitálnom veku.

S týmto cieľom sa vo Washingtone začína stretnutie najväčších firiem zaoberajúcich sa sprostredkovaním informácií, akými sú Acxiom, Experian či Equifax. Jeho nosnou témou má byť to, ako niekoľkomiliardový priemysel nakladá s osobnými údajmi spotrebiteľov.

Obchodný výbor amerického Senátu už dokonca rozbehol podobné vyšetrovanie. Zákonodarcovia údajne dostali viacero podnetov, podľa ktorých tieto korporácie, o ktorých väčšina ľudí nikdy nepočula, zbierajú informácie týkajúce sa ich ich náboženstva či politického zmýšľania, píše Finacial Times. Majú disponovať údajmi o príjmoch domácností, príspevkoch na sociálnych sieťach či nákupnými zvyklosťami. Vedia tiež, akú kreditnú kartu ľudia vlastnia a na aké závažné ochorenia trpia.

„Obávam sa, že podrobné profily vytvorené o spotrebiteľoch môžu byť použité, aby im poškodili v práci či v ich finančnom živote,“ cituje Financial Times komisárku americkej Federálnej obchodnej komisie Julie Brillovú. Ako ďalej dodáva, rovnako ju znepokojuje fakt, že spotrebitelia nevedia o zbere týchto údajov a majú minimálnu šancu do nich zasiahnuť.

Obchodníci sa však obávajú, že by prípadná prísna regulácia mohla obmedziť podnikanie. Iní dokonca argumentujú, že prispôsobenie marketingových správ je v prospech zákazníka.

Televíziu chceli naučiť sledovať a odpočúvať divákov

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP