Celý svet si už privykol na to, že v Spojených štátoch je všetko akési väčšie a veľkolepejšie. Stavby, autá, filmy, porcie jedál, politické kampane... aj sviatky. Blíži sa Halloween, sviatok, ktorého dôležitosť a význam sú možno síce preceňované, po hamburgeroch, Dňu nezávislosti či práve nosiť zbraň ide však o jednu z najamerickejších záležitostí. Aj preto sa netreba čudovať, že z tekvice, symbolu Halloweenu, vznikol za veľkou mlákou výnosný biznis.
Čoraz väčšia obsesia Američanov tekvicami sa pritom každoročne viditeľne odzrkadľuje v príjmových štatistikách. Tamojší farmári a predavači vďaka predaju oranžovej plodiny, ktorej prapôvodné stopy našli v Mexiku ešte z aztéckej epochy a ktorú neskôr v Spojených štátoch rozšírili írski prisťahovalci, vyprodukujú podľa informácií webu The Atlantic v súčasnosti viac ako 100 miliónov dolárov ročne.
Tekvicové povedomie okrem iného stimulujú aj tisíce hektolitrov vypitého jesenného šialenstva s názvom Pumpkin Spice Latte zo Starbucksu. Jednoducho, Halloween bez tekvicového pozlátka je rovnako nemysliteľný ako Vďakyvzdanie bez moriaka.
Zdroj: SITA / AP
Kostýmové poradenstvo
Halloween nie sú len tekvice. Seriózne americké médiá v posledných dňoch zaplavila nárazová vlna článkov aj na tému kostýmov. Jeho výber sa zmenil z bezstarostnej zábavy na rozhodnutie s potenciálne vysoko nebezpečným kauzálnym dopadom. Zatiaľ čo minulý rok boli kostýmy s Donaldom Trumpom nevinným vtipom, teraz sú zdrojom kontroverzie.
Internety preleteli aj fotografie oranžového väzenského kostýmu s nápisom Clintonová, ktorý naráža na Trumpovo vyhlásenie, že v prípade jeho víťazstva v prezidentských voľbách, skončí jeho súčasná protikandidátka vo väzení za to, že vo funkcii ministerky zahraničia používala súkromný e-mail na služobné účely.
Ľudí podobne pobúril aj kostým „sexi burky“, čo je zmyselnejšia verzia typického moslimského ženského odevu, ktorý sa dal kúpiť na Amazone. Firma sa tak automaticky dostala na „blacklist“ určitej skupiny ľudí. Komentátor televízie Fox News reagoval vyhlásením, že ako ďalší krok je okamžite nutné zničiť a zakázať všetky kostýmy „sexi mníšok“, ktoré Amazon predáva v približne 80 verziách.
Floridská univerzita si očividne uvedomila závažnosť výberu kostýmov, preto záujemcom, ktorí nechcú nikoho uraziť, nasrdiť, šokovať ani pôsobiť xenofóbne, homofóbne či ako mizogýn, ponúka špeciálne kostýmové poradenstvo.
Zdroj: SITA / AP
Koľko ľudí umrie kvôli kilu kokaínu
Televíznym maniakom určite neušiel seriál Narcos. Dráma z produkcie Netflixu detailne zobrazuje vzostup a pád kokaínového impéria Pabla Escobara, azda najbezohľadnejšieho zločinca od čias Adolfa Hitlera. Recenzie na seriál chválou nešetria.
V istej scéne položí agent protidrogovej agentúry otázku „Koľko ľudí musí zomrieť za každý vyrobený, spracovaný a distribuovaný kilogram kokaínu“, pričom hneď dostáva odpoveď – šesť ľudí. Narcos natáčajú čiastočne aj ako dokument, ktorý vraj čerpá z anonymných, ale dôveryhodných zdrojov, preto vyvstáva ďalšia otázka, nakoľko je číslo z roku 1992, v ktorom sa príbeh odohráva, reálne pravdivé? Britský portál BBC išiel na to matematicky a rozhodol sa z dostupných údajov tvrdenie overiť. Konečný výsledok zrejme neprekvapí.
Scéna zo seriálu Narcos Zdroj: SITA / AP
Revolúcia v editorstve
Digitálny svet korektorské značky ešte definitívne nepochoval. Grant Snider je americký ilustrátor, ktorý kreslí pre noviny, magazíny či knihy. Popritohttp://www.etrend.sk/typo3/backend.phpm sa rozhodol spestriť internet vlastnými, vcelku úsmevnými mini komiksami, trefnými ilustrovanými vsuvkami a skicami. Ak by ste chceli napríklad vidieť, ako korektorskou značkou vyznačiť v knihe nudu, málo dramatickosti, otrasný font písma či lietajúce fúzy, určite navštívte jeho web Incidental Comics.
"Obhajoba" introverta
O introvertoch kolujú príbehy, že nezdvíhajú telefóny, veľa nenahovoria, sú hanbliví, pred verejnosťou sa skrývajú, zásadne odmietajú pozvania na udalosti, kde je očakávaný väčší počet ľudí, udržať s nimi žoviálnu konverzáciu o veciach rutinného života vo výťahu či MHD vyžaduje enormnú dávku trpezlivosti a dotieravosti. Ak je však človek introvert, ešte to automaticky neznamená, že sa môže správať ako kretén, píše v satirickom článku The New Yorker.
Zdroj: SITA / AP
Môže mať firma dušu?
Na záver trocha filozofična – môžu mať ziskuchtivé nadnárodné korporácie dušu? Mark Fields, generálny riaditeľ Ford Motor Company, v tom má jasno. (Áno.) Prinajmenšom keď príde reč na jeho firmu. Dilema, či prebytok značnej časti zisku patrí akcionárom (veď obchodné spoločnosti existujú primárne pre ich potešenie), alebo míňať peniaze na niečo také smiešne a zbytočné ako ochrana životného prostredia či sociálna starostlivosť o zamestnancov, vždy bola, je a bude predmetom vášnivej diskusie.
The Atlantic pripomína známy prípad Henryho Forda vs. bratov Dodgeových, ktorý nesmie chýbať v žiadnej učebnici rozoberajúcej korporátnu morálku alebo ako žiarivý príklad v náborovej brožúrke.
Mark Fields, CEO spoločnosti Ford Company Zdroj: SITA / AP