Svetové ťažobné spoločnosti sa zasadzujú za to, aby bol na Londýnskej burze kovov (LME) uprednostňovaný nikel produkovaný trvalo udržateľným spôsobom. Obávajú sa záplavy údajne „špinavých“ dodávok z Indonézie, čo stláča zisky producentom, informuje Financial Times.
Najväčšia svetová ťažobná skupina (z hľadiska trhovej kapitalizácie) BHP a austrálsky miliardár Andrew Forrest, ktorý vlastní bane Wyloo Metals, tlačia na londýnsku burzu kovov, aby rozlišovala medzi takzvanými špinavými verziami a čistejším niklom. Ťažba niklu v Indonézii, ktorá je najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektrické autá, čelí rastúcej kritike zo strany environmentálnych skupín za to, že spôsobuje straty v lesnom hospodárstve, znečisťuje ťažobným odpadom a produkuje vysoké objemy emisií uhlíka.
Londýnska burza v reakcii na to uviedla, že „trh so „zeleným“ niklom ešte nie je dostatočne veľký na to, aby sa mohlo obchodovať v rámci čisto zelených futures kontraktov. Indonézsky niklový priemysel sa od roku 2019 rýchlo rozrástol, keďže Jakarta využila svoje obrovské zásoby na vybudovanie ekosystému elektrických vozidiel. Čínske spoločnosti tam naliali miliardy dolárov a kontrolujú najväčšie obchody s niklom v krajine. „Musíme rozlišovať medzi špinavým niklom a zeleným niklom. Sú to dva rôzne produkty, majú dva diametrálne odlišné vplyvy,“ povedal A. Forrest novinárom na brífingu v Austrálii.
Generálny riaditeľ BHP Mike Henry vo februári uviedol, že by bolo „rozumné“ nasadiť cenovú prirážku za nikel z trvalo udržateľných zdrojov. Austrálska skupina vo svojej najnovšej správe o hospodárskom a komoditnom výhľade odporučila, aby londýnska burza stanovila zodpovednejšie ciele v oblasti zdrojov pre výrobcov niklu. Ak tieto ciele nesplnia, hrozí im vyradenie z burzy.