Západní poisťovatelia stiahli krytie z tankerov prevádzkovaných štátnym Sovcomflotom, najväčšou ruskou lodnou skupinou, ktorá bola sankcionovaná po invázii Moskvy na Ukrajinu.
Keďže Exxon odmietol prevziať tankery Sovcomflotu, došlo k poklesu produkcie a od polovice mája tento projekt neprodukoval takmer žiadnu ropu.
Zasiahnuté sú aj niektoré náklady určené indickým rafinériám, pretože Exxon neuznal alternatívne krytie, ktoré Sovcomflot zabezpečil od ruských poisťovateľov.
Situácia ukazuje, aký veľký vplyv môže mať poistenie lodí a záruky zaistenia na prevádzku.
Rosnefť viní Exxon
Ruský Rosnefť, partner v projekte Sachalin-1, obvinil Exxon z poklesu produkcie. Ten sa bráni a odvoláva sa na problémy s prenajímaním tankerov v dôsledku sankcií. Podľa zdrojov sa výroba na Sachaline-1 skomplikovala po odmietnutí Exxonu spolupracovať so Sovcomflotom.
Ťažba ropy v projekte Sachalin-1 klesla po invázii na Ukrajinu len na 10-tisíc barelov za deň z pôvodných 220-tisíc barelov za deň.
Vlastnícka štruktúra Sachalinu-1
Rosnefť vlastní 20-percentný podiel v Sachaline-1, ONGC Videsh, zámorská investičná pobočka indickej štátnej ONGC, má v projekte 20-percentný podiel a japonský štátom podporovaný ropný producent SODECO 30 percent. Zvyšných 30 percent vlastní Exxon.
V auguste spoločnosť Exxon uviedla, že má v pláne prevod svojho 30-percentného podielu v projekte, pričom stranu s ktorou rokuje nemenovala.