Speváčka Taylor Swiftová sa zapísala do histórie tým, že už štvrtýkrát vyhrala najžiadanejšiu cenu za hudbu, album roka. Stala sa tak prvým umelcom, ktorému sa to podarilo od začiatku udeľovania cien Grammy v 50. rokoch minulého storočia. Prekonala aj hudobnú legendu, akou bol Frank Sinatra.
Odhliadnuc od jej komerčného a kultúrneho triumfu je však súčasťou hudobného biznisu, ktorý denník Financial Times označil za „oveľa menej sebaistý“.
Tržby T. Swiftovej tvorili v minulom roku odhadom dve percentá celého hudobného priemyslu v Spojených štátoch, čo je viac ako celý žáner jazzu alebo klasickej hudby. Speváčka bola podľa Billboardu korunovaná za najmocnejšiu osobnosť v odvetví. Porazila aj šéfa vydavateľstva, s ktorým má zmluvu, výkonného riaditeľa Universal Music Luciana Graingea. „Nikdy, nikdy v celej mojej kariére som nebol taký nadšený, že som číslo dva na zozname,“ vtipkoval L. Grainge. Úspech T. Swiftovej je však skôr anomáliou.
Universal sa chystá v najbližších týždňoch prepustiť stovky zamestnancov. Výkonný riaditeľ jednej veľkej hudobnej spoločnosti, ktorý si neželal byť menovaný, opísal tento týždeň náladu v Los Angeles ako „po opici“ po niekoľkých rokoch búrlivého rastu. „Teraz sme v inej fáze. Priznajme si to.“
Počet pracovných miest znižujú aj iné hudobné spoločnosti – streamovacia služba Spotify minulý rok prepustila viac ako dvetisíc zamestnancov. Warner Music sa vlani v marci rozlúčil s asi štyrmi percentami svojich zamestnancov, zrušil 270 pracovných miest, zatiaľ čo vydavateľ BMG prepustil v októbri zhruba 40 zamestnancov.
Hudobný priemysel stále rastie, ale pomalším tempom. Za deväť mesiacov do 30. septembra 2023 vzrástli tržby Universalu medziročne o sedem percent. Na porovnanie, rast tržieb v roku 2022 bol 24 percent.