Spotrebitelia majú problém udržať svoje mesačné výdavky v rámci rozpočtu aj pre tzv. zlievanie predplatného. Neuvedomujú si totiž, koľko predplatného v digitálnych aplikáciách schválili. Problém s prehľadom výšky predplatného má 43 percent obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z prieskumu platobného správania spotrebiteľov v Európe, na ktorý upozornila spoločnosť Intrum. Analyzované boli odpovede 20-tisíc spotrebiteľov z 20 európskych krajín, z toho bolo tisíc Slovákov.
Problém sledovať mesačnú výšku predplatných má 49 percent ľudí so slabými finančnými znalosťami a 42 percent s dobrými vedomosťami o financiách. Zároveň má 33 percent obyvateľov Slovenska ťažkosti s nákupmi, pri ktorých kúpia tovar a zaplatia ho neskôr. Takáto možnosť je na slovenskom trhu dva roky, no nepriaznivo ovplyvnila tretinu spotrebiteľov. Najhoršie v tejto oblasti sú Portugalsko (59 perrcent), Grécko (55 percent) a Švajčiarsko (49 percent). Európsky priemer je na úrovni 35 percent.
„Sledovanie opakujúcich sa nákladov na predplatné, odkladov platieb a všetkých dlhov je čoraz zložitejšia, avšak zásadná úloha. Stovky tisíc Slovákov každý mesiac míňajú nadmerne alebo musia uprednostňovať určité účty a iné platby vynechávajú,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia Martin Musil.
S financiami nedokážu správne narábať najmä mladí ľudia vo veku od 18 do 37 rokov. Finančnej terminológii a pojmom totiž rozumie tretina z nich a potvrdili aj ťažkosti pri úprave svojich každodenných výdavkov tak, aby odrážali zmenu ich príjmu. Sledovať výšku predplatného má problém 57 percent z nich a 38 percent mladých zároveň stratilo prehľad o svojich nákupoch, ktoré urobia hneď, no zaplatia neskôr.
„Prieskum identifikoval fenomén, ktorý výrazne prispieva k zhoršujúcemu sa stavu domácich financií v súčasnej nepriaznivej makroekonomickej situácii. Ide o nástrahy digitálnej ekonomiky. Síce priniesla spotrebiteľom nové možnosti, uľahčuje nakupovanie, ale jednoznačne priniesla nové výzvy,“ dodal Musil.