Podľa prieskumu poradenskej spoločnosti EY chce takmer polovica nemeckých priemyselných podnikov expandovať do zahraničia. Ani jedna šestina opýtaných neplánuje investovať na domácom trhu, pričom spoločnosti do zahraničia lákajú lepšie podmienky, uviedla agentúra Reuters.
V septembrovom telefonickom prieskume medzi vrcholovými manažérmi 115 priemyselných spoločností 45 percent z nich uviedlo, že hľadajú zahraničie. Iba 13 percent chce v Nemecku založiť nové závody.
Približne 29 percent opýtaných spoločností plánuje presunúť pracovné miesta z Nemecka do zahraničia. Iba štyri percentá plánujú vrátiť pracovné miesta späť. Takmer dve tretiny manažérov uviedli, že v najbližších rokoch očakávajú pokles počtu pracovných miest v Nemecku. Iba 48 percent očakáva, že sa situácia v nasledujúcich piatich rokoch zlepší.
„Nemecký priemysel vysiela varovné signály,“ hovorí Jan Brorhilker, ktorý je vedúcim partnerom EY Assurance v Nemecku. „Vzhľadom na pochmúrne hospodárske vyhliadky na domácom trhu sa mnohé spoločnosti obzerajú po zahraničí, aby využili tamojšie lepšie podmienky,“ dodal.
Nemecká ekonomika bola v minulom roku najslabšia spomedzi hlavných krajín eurozóny. Zhoršujúce sa vyhliadky podnikania v najväčšej európskej ekonomike v tomto roku zvyšujú tlak na koaličnú vládu kancelára Olafa Scholza, aby sa zamerala na priemysel.
Približne 70 percent opýtaných označilo preťaženú administratívu za jednu z troch najdôležitejších prekážok hospodárskeho oživenia. Takmer každý druhý priemyselný manažér potom označil za zabijakov rastu zlé politické rozhodnutia.
„Priemysel sa dusí v džungli predpisov a požiadaviek na podávanie správ,“ hovorí Brorhilker. „Nepotrebujeme žiadne veľké plány priemyselnej politiky. Potrebujeme rýchlosť, pragmatickosť a ústretovosť voči podnikateľom,“ dodal.