Turné Eras americkej speváčky a skladateľky Taylor Swiftovej dobýva Európu, na každej zastávke vypredáva desaťtisícové štadióny niekoľko večerov za sebou. To vedie analytikov k diskusii, nakoľko môžu desiatky tisíc „swifties“ stimulovať miestnu ekonomiku. Agentúra Reuters vo svojej analýze dochádza k záveru, že sa vplyv hudobných, ale aj športových akcií na ekonomiku preceňuje.

Mnohí ľudia dúfajú, že Taylor Swiftová spoločne s olympiádou vo Francúzsku a futbalovými majstrovstvami Európy v Nemecku pozdvihnú európsku ekonomiku, ktorá sa posledné dva roky s ťažkosťami vyhýba recesii a zaostáva za Spojenými štátmi.

Je tu však jeden problém: „Swiftonomika“ nie je skutočná. Hoci je americká hudobníčka megahviezdou, na zaznamenanie jej ekonomického prínosu budete potrebovať lupu.

Je to malý lokálny ekonomický prínos

Príkladom môže byť Štokholm. V máji sa jej troch koncertov zúčastnilo takmer 180-tisíc fanúšikov, z ktorých polovica prišla zo zahraničia, a vygenerovali mestu obrat blížiaci sa k približne 75 miliónom eur. Pre Štokholm to bol skvelý trojdňový obchod, ale kvapka v mori pre švédsku ekonomiku.

„Tento dodatočný obrat je pre Štokholm a najmä pre jeho odvetvie cestovného ruchu veľkou víkendovou vzpruhou,“ povedal hlavný ekonóm Štokholmskej obchodnej komory Carl Bergkvist. „Ale tým to končí - jeden víkend, bez viditeľného alebo významného vplyvu na celkový hospodársky rast.“

Vplyv na ceny je podobne neviditeľný a mohol by byť dokonca menší, než keď o rok skôr prišla Beyoncé, ktorej vystúpenie vyvolalo strach z inflácie. Či už s efektom Beyoncé, alebo bez neho, švédska inflácia odvtedy klesla z desiatich percent na súčasných niečo málo cez dve percentá.

„Existuje efekt Taylor Swiftovej? Ak áno, tak len extrémne malý a dočasný,“ uviedol ekonóm banky ING Carsten Brzeski. „Pred podobnými veľkými akciami sa vždy veľa hovorí o veľkých ekonomických prínosoch, ale po ich skončení by ste potrebovali lupu, aby ste v číslach tieto takzvané prínosy našli,“ dodal.

Ide predovšetkým o substitučný efekt

To isté platí pre olympiádu a Euro 2024. Sú prínosom pre reštaurácie, pohostinstvá alebo predajcov suvenírov, ale nemajú trvalý vplyv na spotrebu. „Táto spotreba zvyčajne predstavuje výdavky, ktoré by spotrebitelia vynaložili tak či tak, a ide zvyčajne o substitúciu,“ vysvetlil profesor Simon Shibli zo Sheffield Hallam University.

Podľa tohto argumentu idú peniaze na vstupenky alebo ubytovanie z rodinného rozpočtu, v ktorom zostane o to menej na iné výdavky, napríklad na cestovanie alebo stravovanie v reštauráciách. Žartovný „index čapovaného piva“, ktorý vydáva finančný dom Danske Bank, vykázal masívny nárast, keď Dánsko naposledy hralo na majstrovstvách Európy. Na maximum sa dostal, keď hostince a reštaurácie zaznamenali 106-percentný nárast tržieb pri zápase s Anglickom.

„Z mikroekonomického hľadiska tieto akcie znamenajú stimul, ale aj ten je malý a dočasný,“ komentoval tieto dáta Piet Haines Christiansen z Danske Bank. „Sú relevantné pre konkrétne odvetvia ako hotely a stravovanie, kamkoľvek dorazí Taylor Swiftová, alebo pre predaj piva v krajinách, ktoré práve hrajú futbal,“ dodal.

Veľká časť obratov končí v USA

Niektoré miestne médiá sa minulý mesiac chytili prieskumu banky Barclays o míňaní „swifties“ a naznačili, že jej koncerty prinesú britskej ekonomike 1,18 miliardy eur. Ale okrem spomínaného substitučného efektu je potrebné pripomenúť, že veľká časť obratov generovaných turné Eras skončí v USA, čo ešte zmenšuje už tak malý lokálny ekonomický prínos.

V ekonomikách veľkosti Británie alebo štátov kontinentálnej Európy však podobné transfery nepohnú ani s dátami o medzinárodnom obchode, len v apríli totiž prebytok obchodnej bilancie (prevaha vývozu nad dovozom) dvadsiatich krajín eurozóny dosahoval 39 miliárd eur, pripomína Reuters.

Ďalšie dôležité správy

Taylor Swift
Neprehliadnite

Speváčka vytvára HDP veľkosti malej krajiny. Mestá z jej turné profitujú desiatky miliónov eur