Vianočné a novoročné cestovanie vlakom medzi Bratislavou a viacerými európskymi mestami je v priemere dvakrát drahšie ako lietadlom.
Vyplýva to z analýzy organizácie Greenpeace, ktorá porovnala decembrové náklady na železničnú a leteckú dopravu medzi Bratislavou a dvanástimi európskymi destináciami. Informovala hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová.
Zle nastavený systém
Na trase Bratislava - Londýn bol vlak v priemere 4,5-krát drahší ako lietadlo, ukazuje analýza. Iba na trase Bratislava - Berlín bol vlak vždy lacnejší ako lietadlo.
„Udržateľná železničná doprava zostáva pre mnohých cenovo nedostupná, čím sa zachováva nespravodlivé a životné prostredie poškodzujúce uprednostňovanie lietania, ktoré je najviac znečisťujúcou formou dopravy,“ skonštatovala Ábelová.
Greenpeace nesúhlasí s tým, že letectvo dostáva obrovské daňové úľavy, zatiaľ čo železničné lístky a elektrina pre vlaky sa zdaňujú. Systém je podľa Ábelovej zle nastavený. Vláda aj Európska únia by ho mali riešiť a zabezpečiť, aby bola udržateľná železničná doprava cenovo dostupná a prístupná pre všetkých, poukázala.
Vyhráva pohodlnosť a pohodlie
Pri výbere dopravy sú dôležitými faktormi aj pohodlie a jednoduchosť rezervácie. Z dvanástich analyzovaných trás medzi slovenským hlavným mestom a európskymi destináciami mali podľa Greenpeace iba dve trasy, do Berlína a Varšavy, priame vlakové spojenie. Zároveň z Bratislavy existujú priame letecké spojenia do štyroch analyzovaných destinácií.
Okrem toho väčšina európskych železničných spoločností 12 týždňov pred Vianocami neponúkala lístky na trasy z a do Bratislavy, vrátane všetkých vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, maďarského dopravcu MÁV, nemeckého DB a všetkých nočných vlakov rakúskej spoločnosti ÖBB. Naopak, všetky letenky na zimné cestovanie boli dostupné minimálne tri mesiace vopred, priblížila hovorkyňa.
Je podľa Greenpeace neprijateľné, že cesty vlakom medzi Slovenskom a európskymi krajinami sú stále výrazne drahšie ako lety.
Šetrná k životnému prostrediu
„Cestovanie vlakom je najšetrnejší spôsob dopravy, pokiaľ ide o životné prostredie a produkuje o 80 percent menej emisií oxidu uhličitého na osobu a kilometer ako letecká doprava.
Doprava je jediným odvetvím v EÚ, v ktorom emisie uhlíka poškodzujúce klímu, rastú,“ povedala hovorkyňa.
Greenpeace porovnal náklady na cestovanie vlakom a lietadlom medzi Bratislavou a 12 európskymi destináciami. Boli medzi nimi Amsterdam, Barcelona, Berlín, Brusel, Kodaň, Kolín nad Rýnom, Londýn, Miláno, Paríž, Rím, Benátky a Varšava. Všetky trasy analyzoval pre tri cesty v každom smere 21., 23. a 28. decembra.