Európsky svet podnikania zažíva turbulentné obdobie, ktoré poznačili štrajky vo Volkswagene, bankrot Northvoltu a odchod Carlosa Tavaresa z postu generálneho riaditeľa Stellantisu. Všetky tieto udalosti sú odrazom rozsiahlejších problémov v európskom priemysle, ktorý sa snaží vyrovnať s hospodárskymi výzvami a meniacimi sa trhovými podmienkami.
Ani na poli umelej inteligencie sa Európa nemá z hľadiska inovácií v porovnaní so Spojenými štátmi veľmi čím chváliť. Nemožno sa preto čudovať, že sú lídri európskeho podnikateľského sveta sklamaní, píše Economist. Americké spoločnosti totiž mávajú v priemere vyššie predaje, zisky aj trhovú kapitalizáciu. Podľa výsledkov Globálneho inovačného indexu pre rok 2024 sú štyrmi najväčšími značkami sveta Apple, Microsoft, Google a Amazon.
Hodnota celého indexu STOXX 600, ktorý zahŕňa veľké európske firmy, je o tretinu nižšia než v prípade najväčších amerických technologických gigantov (takzvaná veľkolepá sedmička). Akcie firiem v S&P 500 sa obchodujú na 23-násobku budúcich ziskov, čo je výrazne nad 14-násobkom, ktorý dosahujú firmy v STOXX.
V niektorých oblastiach sa ale Európanom predsa len podarilo amerických konkurentov predbehnúť. Európske farmaceutické spoločnosti majú vyššiu hodnotu než tie americké a dosahujú aj dvakrát vyššiu návratnosť kapitálu. Aj mimoriadne obľúbené lieky na chudnutie uviedol na trh ako prvý práve dánsky farmaceutický gigant Novo Nordisk a až potom americký Eli Lilly.
Dokonca ani Nvidia by sa bez holandskej firmy ASML ďaleko nedostala, keďže sa pri výrobe čipov spolieha na jej fotolitografické stroje. Ryanair a ďalšie európske letecké spoločnosti sú takisto výrazne ziskovejšie než ich americkí konkurenti. Aj trhu s luxusným tovarom dominujú vďaka francúzskemu koncernu LVMH či talianskemu Ferrari skôr Európania.
Európski exportéri dokážu ťažiť z posilňujúceho dolára, ktorému pomohlo najmä znovuzvolenie Donalda Trumpa na post amerického prezidenta. Ten totiž v predvolebnej kampani sľuboval, že posilní americkú ekonomiku. Keby dolár voči euru posilnil o ďalších desať percent, zisk päťdesiatich najväčších európskych spoločností by podľa Jima Reida z Deutsche Bank stúpol o tri percentá.
Menšie európske firmy takisto dosahujú výrazne lepšie výsledky než ich americkí konkurenti. Typická európska firma z dolných 40 percent indexu STOXX Total Market, ktorý zahŕňa približne 1 900 spoločností, má približne dvojnásobnú návratnosť kapitálu než jej americký náprotivok v Russell 3000.