Prestížny rating vzniká postupne a Skytrax podrobne analyzuje letiská podľa kvality rýchlosti, spoľahlivosti a efektivity množstva služieb, aj čistotu, starostlivosť o matky s deťmi, jazykové znalosti personálu, kompetentnosť policajtov či imigračných úradníkov.

Dominancia Ďalekého východu

Najviac – až šesť päťhviezdičkových letísk je na ázijskom Ďalekom východe, kde sa tradične snažia o top služby. Najväčším je megaletisko Haneda v Tokiu, ktorým prejde ročne 85 miliónov cestujúcich. Nasleduje Hongkong (73 miliónov), Singapur (62,2) a Incheon v Soule (62,1 milióna). Blízkovýchodným päťhviezdičkovým je nové letisko Hamad v Dauhá, hlavnom meste Kataru a jediným európskym je Mníchov.

Vlani začal Skytrax päťhviezdičkový zoznam dopĺňať aj o špičkové regionálne letiská, ktoré obsluhujú najmä domáce lety, linky do okolitých krajín a ďalšie spoje do šiestich hodín letu. Tieto letiská s veľkým počtom tranzitných pasažierov majú inú štruktúru služieb než megaletiská.

Prvým regionálnym päťhviezdičkovým sa stal desaťmiliónový Chubu Centrair International Airport na ostrove pri japonskom meste Nagoja a po ňom Haikou Meilan v najjužnejšej čínskej provincii Hainan.

Meno po členovi KGB

Veľkoryso rozširované a modernizované letisko v Baku je so štyrmi miliónmi cestujúcich v zozname najmenším a do Európskej únie má zatiaľ iba päť liniek. V Bratislave sa príležitostne objavujú iba azerbajdžanské nákladné lietadlá.

Meno má po Gejdarovi Alijevovi, za sovietskej éry vysokom straníckom i štátnom predstaviteľovi a generálmajorovi tajnej služby KGB, ktorý sa stal po rozpade Sovietskeho zväzu, v poradí tretím prezidentom samostatného Azerbajdžanu.

V ratingu Skytaxu je zatiaľ aj 45 štvorhviezdičkových letísk, vrátane Viedne, ktorá sa snaží o postup k päťhviezdičkovým a 83 trojhviezdičkových, medzi ktorými je aj Praha a Varšava. Okrem ratingu, ktorý vypracúvajú odborníci Skytraxu, spoločnosť každoročne vyhlasuje aj rebríček najlepších letísk na svete podľa hlasovania miliónov cestujúcich.