„Špinavá limonáda“ je pomenovanie pre nealkoholické perlivé nápoje ako Sprite či Coca-Cola zmiešané s ovocnými či mliečnymi sirupmi, prípadne aj ovocím. Ich vyznávačmi sú najmä americkí mormóni, ktorým viera zakazuje konzumáciu kávy a alkoholu. Vďaka sociálnym sieťam sú však tieto sladené nápoje čoraz populárnejšie aj medzi ostatnými spotrebiteľmi. Mnohí predajcovia sa tak netaja ambicióznymi plánmi na expanziu.
Niektorí odborníci varujú, že tieto „špinavé“ drinky obsahujú veľa cukru a sú zdrojom prázdnych kalórií. Konzumácia viac ako jedného sladeného nápoja denne môže navyše zvyšovať riziko obezity, srdcových chorôb a cukrovky 2. typu. Predajcovia nových nealko nápojov, ako aj ich fanúšikovia argumentujú, že limonády možno prispôsobiť tak, aby boli zdravšie. Namiesto koly si môžu zákazníci sirupmi ochutiť napríklad perlivú vodu.
Swig je jedným z najpopulárnejších obchodov so „špinavými limonádami“ v Spojených štátoch. „Pre nealkoholické nápoje robíme to, čo pre kávu kedysi urobil Starbucks,“ povedal generálny riaditeľ Swigu Alex Dunn. Reťazec vznikol v roku 2010 a do konca roka bude mať prevádzky v 13 amerických štátoch. Do roka 2025 má v pláne preniknúť do dvoch ďalších. V priebehu šiestich až siedmich rokov chce firma otvoriť až tisíc nových obchodov.
Swig je počtom predajní jednoznačným lídrom vznikajúceho trhu, no konkurenti ho začínajú dobiehať. Reťazec FiiZ už otvoril zhruba 60 obchodov a Sodalicious ich má 25. Značka rýchleho občerstvenia Sonic zas zákazníkom ponúka možnosť dochutiť si sirupmi obľúbený nápoj Dr Pepper.
Rovnako ako v prípade Starbucksu a iných kaviarní láka zákazníkov možnosť upraviť si nápoj podľa vlastných predstáv. „Je to skoro ako akási forma sebarealizácie. Povedia si, že toto je ich drink a presne to, čo chcú,“ vysvetlil Chris Goodchild, generálny riaditeľ spoločnosti Boston Consulting Group.