Mosty praskajú pod investičným dlhom

Veľká časť cestných mostov na Slovensku je za hranicou svojej technickej životnosti. Verejné tajomstvo už oficiálne potvrdil aj Najvyšší kontrolný úrad a zároveň konštatuje, že mosty ako najzraniteľnejšia časť dopravnej infraštruktúry reálne ohrozujú základné potreby obyvateľov. Počet mostov v najhoršom stave podľa kontrolórov stúpol za šestnásť rokov od rozdelenia zodpovednosti za ne medzi štát a samosprávy dva a pol násobne. V havarijnom stave je viac ako 1700 z nich.

Dôvodom sú predovšetkým peniaze. Ministerstvo dopravy na správu tej frekventovanejšej infraštruktúry, teda ciest I. triedy vyčleňuje každoročne približne 40 miliónov eur. Tie však Slovenskej správe ciest musia vystačiť na celkovú údržbu viac ako tritisíc kilometrov ciest, nie len na mosty na nich. Táto suma ani zďaleka nepostačuje na udržiavanie technického stavu, ktorý by zodpovedal potrebám, alebo čo i len elementárnej bezpečnosti. Návrh ministra dopravy Andreja Doležala investovať do opráv viac neprešiel sitom ministerstva financií. Jeho rezort preto už otvorene hovorí o alternatíve, financovaní správy mostov prostredníctvom PPP projektov, teda v spolupráci so súkromným sektorom.

Košická Univerzitná nemocnica Louisa Pasteura (UNLP) uzavrela pre zlý stav oblúkový most premosťujúci komunikácie a električkovú trať na Triede SNP. Stav mostného objektu slúži len na prechod peších chodcov. Mostný objekt má 40 rokov a neinvestovalo sa do jeho údržby od začiatku jeho užívania. Košice, 4. októbra 2021. FOTO TASR – František Iván
Neprehliadnite

Slovensko dlhodobo neinvestovalo do modernizácie mostov, systém údržby a opráv je neúčinný

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa