Mosty praskajú pod investičným dlhom
Veľká časť cestných mostov na Slovensku je za hranicou svojej technickej životnosti. Verejné tajomstvo už oficiálne potvrdil aj Najvyšší kontrolný úrad a zároveň konštatuje, že mosty ako najzraniteľnejšia časť dopravnej infraštruktúry reálne ohrozujú základné potreby obyvateľov. Počet mostov v najhoršom stave podľa kontrolórov stúpol za šestnásť rokov od rozdelenia zodpovednosti za ne medzi štát a samosprávy dva a pol násobne. V havarijnom stave je viac ako 1700 z nich.
Dôvodom sú predovšetkým peniaze. Ministerstvo dopravy na správu tej frekventovanejšej infraštruktúry, teda ciest I. triedy vyčleňuje každoročne približne 40 miliónov eur. Tie však Slovenskej správe ciest musia vystačiť na celkovú údržbu viac ako tritisíc kilometrov ciest, nie len na mosty na nich. Táto suma ani zďaleka nepostačuje na udržiavanie technického stavu, ktorý by zodpovedal potrebám, alebo čo i len elementárnej bezpečnosti. Návrh ministra dopravy Andreja Doležala investovať do opráv viac neprešiel sitom ministerstva financií. Jeho rezort preto už otvorene hovorí o alternatíve, financovaní správy mostov prostredníctvom PPP projektov, teda v spolupráci so súkromným sektorom.
Slovensko dlhodobo neinvestovalo do modernizácie mostov, systém údržby a opráv je neúčinný
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?