Lodníkov drží kríza nad vodou

Následky pandémie pretrhli krehkú reťaz globálnej logistiky. Výkyvy v produkcii sa premietli do prestojov vo svetových prístavoch, vyústili do nedostatku kontajnerov a prudký nárast dopytu po opätovnom zohriatí ekonomiky vytlačil ceny za námornú prepravu nákladov do astronomických výšok. Kým v predpandemickom období stála preprava jedného lodného kontajnera po trase z Ázie do USA rádovo dvetisíc dolárov, minulý rok to bol až desaťnásobok. Zvýšené sadzby sa odrazili v historických tržbách spoločností, ktoré masívne nákladné lodné flotily prevádzkujú. Najväčšie lodné spoločnosti vlani podľa predbežných odhadov zinkasovali až 150 miliárd dolárov. To je až deväťnásobok oproti predchádzajúcemu roku.

Zvyšovanie cien lodnej prepravy tlačí na rast cien aj v iných všetkých odvetviach. Mnohé spoločnosti sú totiž na dovoze z Ázie závislé. Trh lodných spoločností je koncentrovaný. Iba desať kontajnerových spoločností so sídlom v Ázii av Európe, na čele s dopravcami Maersk, MSC, CMA CGM a Cosco Shipping Holding, má pod kontrolou takmer 85 percent kapacity na prepravu tovaru po mori. Pred 25 rokmi kontrolovalo 20 najväčších spoločností približne polovicu celosvetovej kapacity. Nadnárodné firmy sú navyše pomerne imúnne voči protimonopolnej legislatíve. Objavujú sa preto tlaky na prísnejšiu cenovú reguláciu tohto segmentu.