Švédska technologická spoločnosť Northvolt predstavila novú batériovú technológiu, ktorá by mohla byť odpoveďou na doposiaľ čínsku dominanciu pri prechode na zelené energie.
Spoločnosť, podporovaná okrem iných automobilkou Volkswagen či bankou Goldman Sachs, vyvinula batériu na sodíkovo-iónovej báze, ktorá neobsahuje lítium, kobalt ani nikel. Tieto kovy sú pritom v súčasnosti bežnou súčasťou batérií a firmy sa o ne vo veľkom „bijú“, čo sa pretavuje aj do ich cien na trhoch, pripomínajú Financial Times.
Sodíkovo-iónové batérie Northvoltu v sebe obsahujú takzvané pruské modré farbivo, ktorého potenciál pri výrobe batérií ozrejmil nedávno zosnulý nobelista John Goodenough. Aj vďaka tomu sú batérie na sodíkovo-iónovej báze nielen lacnejšie, ale tiež bezpečnejšie v porovnaní s bežnými lítiovými batériami. Zároveň fungujú lepšie pri nižších aj vyšších teplotách.
Northvolt, najväčší európsky konkurent čínskym, juhokórejským a japonským spoločnostiam na poli výroby batérií, v súčasnosti operuje s objednávkami v celkovej výške asi 55 miliárd amerických dolárov. Tie sa týkajú predovšetkým ich lítiovo-iónových batérie pre vozidlá na elektrický pohon.
Výkonný riaditeľ Northvoltu Peter Carlsson tvrdí, že s príchodom sodíkovo-iónových batérií sa trhový potenciál môže ešte zvýšiť. Nová technológia by najmä pri ukladaní energie mohla cieliť na trhy na Strednom východe, v Afrike alebo v Indii. To by firme mohlo priniesť ďalšie desiatky miliárd dolárov, pričom Carlsson odhaduje, že do desiatich rokov môže byť ich kniha objednávok „rovnako plná alebo dokonca plnšia“ než je dnes.
Výskumná manažérka konzultačnej spoločnosti Rho Motion Iola Hughesová tvrdí, že je „kľúčové byť prvým nečínskym hráčom so schváleným sodíkovo-iónovým produktom na skladovanie energie“. Dodáva však, že skutočný úspech bude závisieť aj od cien „konkurenčných“ lítiových batérií či od toho, ako rýchlo budú schopné spoločnosti typu Northvoltu sodíkovo-iónové batérie vyrábať.
Hoci sodíkovo-iónová technológia disponuje mnohými výhodami, v porovnaní s lítiovou alternatívou bežne používanou v batériách elektromobilov stále zaostáva. Najväčší problém predstavuje skutočnosť, že zatiaľ ešte nedokáže vyprodukovať dostatočné množstvo energie.
Northvolt dúfa, že prvé vzorky nového typu batérie by zákazníkom mohla dodať na budúci rok. So začiatkom veľkovýroby počíta do konca desaťročia. Aby ich však spoločnosť mohla vyrábať, bude musieť navýšiť svoje kapacity o ďalšie továrne. V súčasnosti plánuje výstavbu troch v Kanade, v Nemecku a vo Švédsku. Tie však majú byť zamerané na výrobu lítiovo-iónových batérií pre elektromobily.