Švédsko neplánuje zníženie podielu biopalív v nafte a benzíne, ale iba upravilo emisný cieľ, ktorý bol na rok 2023 na úrovni 30,5 percenta redukcie emisií skleníkových plynov zo životného cyklu na jednotku energie pre diesel a 7,8 percenta pre benzín.
V reakcii na správu agentúry Reuters na to upozornilo slovenské Združenie pre výrobu a využitie biopalív. Švédi podľa združenia svoje ciele znížili z ekonomických dôvodov.
„Švédi si nastavili veľmi ambiciózne ciele v dosahovaní znižovania emisnej stopy v doprave. Práve pre ekonomické parametre však zracionalizovali svoj prístup a znížili svoje ciele v doprave na úroveň šiestich percent redukcie emisií skleníkových plynov zo životného cyklu pohonnej látky, ktorá je v súčasnosti platná aj v ostatných európskych krajinách, teda na rovnakú úroveň, akú máme aj na Slovensku,“ uviedlo združenie.
Vo Švédsku bol v roku 2023 v platnosti cieľ dosiahnuť redukciu emisií skleníkových plynov zo životného cyklu na megajouly z dieslu o 30,5 percenta a o 7,8 percenta z benzínu v porovnaní s referenčnou hodnotou 94,1 gramu ekvivalentu oxidu uhličitého na megajoul.
To je podľa združenia vysoko nad rozsah povinnosti štátu z hľadiska európskej legislatívy. Tento cieľ sa doteraz plnil najmä primiešavaním biozložky a inými alternatívnymi nízkoemisnými zdrojmi energie v doprave, ako sú napríklad aj elektromobilita či používanie bioplynu.
„Dlho tvrdíme, že implementácia zelenej politiky v oblasti dopravy má byť rozumná a stabilná, tak aby v dlhodobom horizonte priniesla želaný efekt postupného znižovania emisií v doprave,“ dodalo združenie. Kľúčom k úspešnému napredovaniu v týchto cieľoch je podľa neho práve zabezpečenie vhodného mixu všetkých obnoviteľných zdrojov energie v doprave.