Švédska a dánska vláda sa dohodli, že poskytnú viac peňazí na záchranu škandinávskej leteckej spoločnosti SAS v rámci plánu rekapitalizácie, ktorý bol dokončený v piatok. Oznámil to škandinávsky dopravca.

Aerolínie SAS, ktoré rovnako ako ostatné letecké spoločnosti na celom svete tvrdo zasiahla pandémia nového koronavírusu, uviedli, že Štokholm a Kodaň sa dohodli na zvýšení svojich podielov v SAS v rámci záchranného plánu. Balík zahŕňa novú finančnú injekciu vo výške 12 miliárd švédskych korún (1,16 miliardy eur) a konverziu dlhu vo výške 2,25 miliardy SEK na vlastné imanie.

WA 16 archív Seattle - Na archívnej snímke z 29. júna 2020 lietadlo Boeing 737 MAX pristáva počas skúšobného letu v americkom meste Seattle.
Neprehliadnite

Spoliehať sa na štát? Európske nebo je odkázané na štedrú pomoc a hrozí mu kolaps

Švédsko zvýši podiel v SAS na 21,8 % zo 14,8 % a aj Dánsko bude mať v dopravcovi 21,8 %, kým doteraz vlastnilo podiel 14,2 %.

Analytici však naznačili, že za krokom oboch vlád je nedostatok záujmu zo strany ostatných investorov, ktorý ich prinútil konať. Podľa Jacoba Pedersena, analytika Sydbank, investori neprejavili záujem o kúpu akcií SAS, a tak dopravcovi pomohli vlády.

Riaditeľ SAS Rickard Gustafson uviedol, že je „vďačný za podporu od našich najväčších vlastníkov, švédskej vlády, vlády Dánska a nadácie Knuta a Alice Wallenbergovcov, ktorú preukázali počas tohto procesu rekapitalizácie“.

Spoločnosť SAS musela uzemniť väčšinu svojej flotily. V apríli oznámila, že zníži počet zamestnancov o 5 000, čo predstavuje 40 % jej pracovnej sily. Rokovania o tomto prepúšťaní boli teraz ukončené, informovala agentúru AFP hovorkyňa spoločnosti.

Po aprílovom páde dopravy takmer na nulu však letecká spoločnosť stále pracuje s výrazne zníženou kapacitou. V septembri klesli jej mesačné tržby o viac ako 85 % na 448 miliónov SEK.

Na snímke prázdne letisko M.R. Štefánika v Bratislave.
Neprehliadnite

Nebo ostáva spolovice zatiahnuté: letecké spoločnosti výrazne zredukovali lety

Riaditeľ Gustafson dodal, že aerolínie sa v rámci obchodného plánu chcú sústrediť na „adaptáciu spoločnosti na trh definovaný nižším dopytom a návrat na oblohu ako ziskovejšia a udržateľnejšia letecká spoločnosť, keď sa svet spamätá z pandémie“.

Aj ďalšie európske vlády museli tento rok zachraňovať svojich leteckých dopravcov, ktorých blokády a cestovné obmedzenia zrazili na kolená, ako napríklad Francúzsko spoločnosť Air France a Nemecko Lufthansu.