Zdroj: Volkswagen Slovakia
Spolu s technicky príbuzným Volkswagenom Touareg sa vo Volkswagene Slovakia vyrába od roku 2002. Kým Touareg sa od začiatku finalizoval v slovenskej fabrike, pre esuvečko od Porsche sa v nej vyrába iba kabína, technicky vzaté nalakovaná karoséria s interiérom a prístrojmi.
Kabíny sa pri prvej aj súčasnej druhej generácii na špeciálnych vozíkoch obvykle vlakmi vozia do fabriky Porsche v Lipsku. Tam sa spája s motorom a podvozkom.
Táto výrobná operácia, v automobilovom žargóne nazývaná „svadba“ je dôležitý finalizačný krok vo výrobe auta a aj vďaka nemu dosiaľ Porsche označovala Cayenne ako „made in Germany.“ Od tretej generácie, ktorá by mala ísť do ostrej výroby o triapol roka, budú Cayenny odchádzať na kolesách a s vlastným pohonom priamo z bratislavskej fabriky.
Porsche tak pätnásť rokov po štarte výroby svojho prvého SUV oficiálne prizná, že svoj najpredávanejší model nevyrába v Nemecku. „Rozhodnutie premiestniť aj finálnu montáž Porsche Cayenne do Bratislavy považujeme za vyjadrenie dôvery koncernu Volkswagen v našu prácu,“ komentoval oznam Porsche predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Albrecht Reimold.
„Pre všetky závody koncernu po svete platia požiadavky s ohľadom na kvalitu. Riadili sme sa nimi v minulosti a budeme ich na sto percent napĺňať i v budúcnosti,“ doplnil. Presunom kompletnej montáže SUV sa podľa neho v rámci prepájania výroby v koncerne Volkswagen využijú významné synergické potenciály. To sa prejaví najmä skrátením transportných ciest a časov.
Cayenne je s veľkou rezervou najpredávanejší model Porsche a má logicky najvyšší podiel na výrobe. Vlani sfinalizovala automobilka podľa informácií TRENDU v Lipsku skoro 82-tisíc kusov tohto SUV, „rozrobených“ v Bratislave. To bola takmer polovica všetkých áut, ktoré vlani Porsche vyrobilo.
Nemecká športová automobilka, ktorá je od roku 2012 plne súčasťou skupiny Volkswagen, vykázala vlani rekordné čísla. S vysokým podielom Cayennu predala 162 145 áut, čím prekročila svoje predaje z roku 2012 o pätnásť percent. Vykázala tržby 14,3 miliardy eur a prevádzkovým ziskom 2,6 miliardy eur výrazne prispela aj k ziskovosti materskej skupiny - po VW a Audi ako tretia najziskovejšia značka.
Jej kľúčovými trhmi boli vlani po vyše pätinovom raste Čína a USA. V USA predala cez 42-tisíc áut, v Číne vyše 37-tisíc. Podľa šéfa Porsche Matthiasa Müllera sa Čína na budúri rok alebo v roku 2016 stane najväčším trhom značky. Tá chce tento rok prekonať aj rekordné vlaňajšie čísla. Aj za pomoci nového modelu.
Vlani predstavila ďalšie SUV, menší Macan. Vyrába ho tiež v Lipsku a ročne chce produkovať okolo 50-tisíc kusov. Aj táto výroba, prípadne potenciálne ďalšie modely v ponuke Porsche môžu byť jedným z dôvodov, pre ktoré sa montáž Cayennov presunie do Bratislavy.
Slovenský závod sa už podľa informácií TRENDU podieľa aj na výrobe Macanu. V nedávno otvorenej modernej lisovni totiž vyrába technicky náročnú klenutú prednú kapotu tohto menšieho SUV.