Krabičky sardiniek, ručne vyšívané obrúsky alebo toaletné mydlá zdobené tradičnými motívmi sa v Portugalsku stali veľmi módnymi suvenírmi. Obľúbili si ich turisti a hlavne americké celebrity. Vyrába ich hŕstka podnikateľov, ktorí oživili dávno zabudnuté umenie, píše agentúra AFP.
"Američania majú McDonalda, my máme rybie konzervy," hovorí so širokým úsmevom Tiago Cabral Ferreira, jeden z majiteľov podniku Conserveira de Lisboa, kde sa v historickom centre portugalskej metropoly už 83 rokov predávajú v škatuľkách sardinky, makrely a ďalšie plody mora.
V obchodíku, kde bolo všetko ponechané v pôvodnom stave, s dreveným obložením a typickou dláždenou podlahou, sa zákazníci ocitajú v dávno minulých časoch. Prichádza ich sem v počas plnej sezóny okolo stovky denne. Odchádzajú s konzervami s farebnými i zábavnými nápisy. Medzi nimi vedie značka Tricana, z ktorej sa usmieva mladá žena v tradičnom čiernom odeve a s čiernou šatkou na hlave.
Objavovanie starého
Konzerva s rybičkami, bežný produkt v portugalskej kuchyni, sa teší medzi cudzincami veľkej priazni vďaka šikovnému marketingu, v ktorom sa zdôrazňuje jej história, dávna miestna výroba a len nepatrne zmenený dizajn prispôsobený požiadavkám doby, vysvetľuje T. Cabral Ferreira, vnuk zakladateľa Conserverie.
Vedľa neho párik nemeckých turistov s nadšením obdivuje obchod a ľutuje, že v Európe je len málo podobných. "Portugalci sa snažia zdôrazňovať svoju históriu, ktorú nie všetci poznajú," hovoria.
Zoznamovať s portugalským kultúrnym dedičstvom prostredníctvom jeho historických produktov - takýto cieľ si vytýčila Catarina Portasová, keď si pred šiestimi rokmi otvorila obchod A vida Portuguesa.
"Všimla som si, že sa staré portugalské značky vytrácajú a že sa ich dizajn za posledných 50 alebo 70 rokov nijako nezmenil, pretože nedokázali obstáť v obrovskej konkurencii za Salazarovej diktatúry," vysvetľuje bývalá novinárka.
Catarina Portasová si vybrala produkty, ktorých balenie je rovnaké viac ako 30 rokov, alebo je tým pôvodným silne inšpirované, a chce dosiahnuť, aby ich Portugalci znovu objavovali.
"Chcela som dokázať, že naše produkty sú dobré. Portugalci mali tendencie usudzovať, že zahraničné výrobky sú lepšie," tvrdí C. Portasová. Jej cieľom, ako aj cieľom niekoľkých ďalších podnikateľov, je obhajovať malé portugalské značky pred konkurenciou veľkých spoločností.
Môže byť spokojná: portugalskí i zahraniční zákazníci hojne navštevujú jej dva obchody v Porte a Lisabone, kde viac ako 2000 tradičných portugalských produktov naberá druhý dych. V metropole vlani dosiahla obrat jedného milióna eur.
Hviezdy a tradičné mydlá
Medzinárodné uznanie tiež umožnilo mydlám a kolínskym vodám spoločnosti Ach Brito-Claus Porto, storočnému rodinnému podniku pri Porte, úspešne nadviazať na tradíciu.
"Začiatkom 90. rokov sme boli na pokraji zániku," uvádza Aquiles Brito, predstaviteľ štvrtej generácie Britovcov. "V rozpore s prieskumami trhu, ktoré odporúčali predávať vo veľkom množstve, sme vsadili na naše staré logá a otvorili sme sa svetu," hovorí.
Po dvadsiatich rokoch neochablo pracovné tempo v malom podniku v Porte, kde zamestnanci starostlivo balia každé mydlo, malý klenot skrytý v obale v štýle secesie a art deco. Vyváža sa do viac ako 50 krajín.
Americká moderátorka Oprah Winfrey, herec Nicolas Cage či supermodelka Kate Moss patrili k prvým, kto tunajšie produkty vychvaľovali. Nasledovali ich mnohí ďalší, ochotní vydať za jedno mydlo 15 eur.
"V dôsledku krízy, ktorá Portugalsko sužuje, sa každý deň tak trochu viac vraciame ku svojim koreňom, ku svojej histórii. A to je práve to, čo naši zákazníci hľadajú," hovorí Aquiles Brito.
Zdroj: Flickr.com