Doterajší zhotoviteľ úseku Salini Impregilo – Dúha už zároveň 27. marca zložil bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla nasledujúci deň účinnosť.

Ukončenie zmluvy je obojstrannou dohodou. Má pre štát tú výhodu, že konzorcium firiem Salini Impregilo – Dúha by malo odísť dobrovoľne a bez robenia problémov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Zrejme dôjde k predraženiu

Rozostavaný úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala je dôležitou časťou D1. Keď sa dokončí, šoféri budú môcť obísť Žilinu aj nebezpečnú cestu okolo Strečna expresnou rýchlosťou. Konzorcium Salini získalo zákazku s cenou 410 miliónov eur v roku 2014 za ministra Jána Počiatka (Smer-SD). Tender vyhlásil jeho predchodca Ján Figeľ (KDH).

Súťaž na nového zhotoviteľa Višňového bude v druhom polroku

Tunel Višňové (minister dopravy Árpád Érsek, premiér Peter Pellegrini, predstaviteľ zhotoviteľa Alessandro Citterio) Zdroj: TASR


Združenie Salini nedávno tvrdilo, že na stavbe nechalo 80 miliónov eur, ktoré mu nikto nepreplatil. Táto suma by asi ešte narastala a kontrakt by sa zo 410 miliónov eur predražil o 100 až 200 miliónov eur. To v prípade, ak by spolupráca pokračovala. Teraz sú však stavebné práce oveľa drahšie ako v roku 2012, keď Salini pripravovalo svoju ponuku. NDS bude teda podpisovať novú zmluvu za oveľa viac peňazí.

Nový termín je 2023

Investičný riaditeľ NDS J. Hájek tvrdí, že stavbu chcú dokončiť do roku 2023. „Plán je stále zrejmý. Potrebujeme, aby zhotoviteľ urobil inventarizáciu a opustil stavbu. To, že bude mať nejaké nároky, vyriešime potom. Obstaráme riadnym obstarávaním nového zhotoviteľa a stavbu dokončíme. Limitný dátum 2023 na dokončenie diela je možné stihnúť,“ vyhlásil J. Hájek.

Aktualizované o 14:20

Trvanie verejného obstarávania podľa J. Hájeka môže trvať šesť a viac mesiacov. „Keby to všetko išlo úplne skvele, tak je to šesť mesiacov a povedzme, že osem po podpis zmluvy, a takú ambíciu, samozrejme, máme,“ skonštatoval.

Doterajší zhotoviteľ už zložil bankovú záruku v hodnote viac ako 40 miliónov eur. Ak subdodávatelia nebudú uspokojení zo strany zhotoviteľa, záruka má slúžiť na to, že banka na požiadanie NDS záväzok uhradí. „Budú vyplatení zhotoviteľom, nie Národnou diaľničnou spoločnosťou. My sme len trvali na tom, aby na tieto ich záväzky bola vystavená banková záruka,“ zdôraznil generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Výška neuhradených pohľadávok sa podľa neho má pohybovať v rozmedzí 36 – 37 miliónov eur. Títo subdodávatelia by mali peniaze dostať do decembra tohto roka.

Prioritou je podľa J. Hájeka vypratanie staveniska, na čo je v dohode definovaný termín 30 dní, na ktoré nadväzuje ďalších 25 dní na negociáciu sporných otázok. „Teoreticky po 55 dňoch by malo dôjsť k opusteniu staveniska. Môže sa táto lehota predĺžiť o nejaké nevyhnutné veci, ale ten termín je veľmi prísny a je definovaný tak, aby sa všetky spory, pokiaľ možno, odohrali v tejto lehote,“ dodal Hájek s tým, že spory, ktoré nebude možné jednoznačne rozhodnúť, skončia na medzinárodnej komisii na riešenie sporov, ustanovenej v januári tohto roka.