Megalomanské myslenie Igora Matoviča sa nedá zastaviť. Slovensko musí byť opäť raz v niečom prvé. Tentokrát v špeciálnej dani zavedenej na rafináciu lacnejšej ruskej ropy. Konkrétne sa zavedie na spred medzi uralskou a severomorskou ropou.
Ak aj vodiči dúfali, že táto daň im prinesie úľavu od vyšších cien pohonných hmôt, mýlili sa. Minister financií im dal vedieť, že na nižšej cene ruskej bude profitovať iba štát a to až sumou takmer 300 miliónov eur. Špeciálnu daň má zaplatiť bratislavská rafinéria Slovnaft. V skutočnosti to však zaplatia vodiči.
Koľko zarába Slovnaft?
Minister financií stihol uistiť obyvateľov, že „podľa gentlemanskej dohody“ Slovnaft ceny pohonných hmôt nezvýši a celú daň zaplatí sám zo svojho zisku. Slovnaft na slová I. Matoviča nereagoval. Či skutočne existuje dohoda medzi ministerstvom financií a rafinériou však nie je isté.
I. Matovič implicitne predpokladá, že Slovnaft získava z lacnejšej ruskej ropy až 20 centov z každého predaného litra pohonných hmôt. Aj keď Slovnaft svoje rafinérske marže verejne neodhalil, je možné pochybovať o takto vysokej čiastke. Dôvody sú dva.
Po prvé, Slovensko spolu s Estónskom, Poľskom a Litvou sú jedinými štátmi EÚ, kde podiel importu ruských ropných produktov je väčší ako dve tretiny. Žiadna z týchto krajín ale neponúka výrazne nižšie ceny ako ostatné európske štáty. Naopak, na Slovensku sa zo všetkých uvedených krajín predáva najlacnejší benzín aj nafta. Dosahujú rafinérie vo všetkých týchto krajinách nadmerné zisky a ešte vyššie ako Slovnaft?
Po druhé, vo výsledkoch skupiny MOL za prvý kvartál sa píše, že rekordný zisk dosiahla divízia upstreamu, čiže časť produkujúca ropu a zemný plyn. Naopak, divízia downstreamu, čiže rafinácie, zaznamenala rovnaké výsledky ako pred rokom. „Rozdiel medzi cenou ropy Ural a nárastom palivovej marže v marci bol čiastočne kompenzovaný klesajúcou realizáciou cien a výrazne rastúcimi nákladmi na energie,“ píše MOL. Je tak otázne, ako vysoké zisky Slovnaft aktuálne dosahuje. Pravdepodobne nie také vysoké, ako si minister financií predstavuje.
O koľko vzrastú ceny?
Ak má I. Matovič pravdu, štát bude bohatší o 300 miliónov eur a ceny na čerpacích staniciach sa nezmenia. Avšak pri skúsenostiach s výpočtami ministra financií a realizáciou jeho reforiem či iných opatrení je treba ale počítať s opačným scenárom.
Každá daň znamená navýšenie nákladov a zníženie marže. Časť zo straty môže firma akceptovať, je však vysoko nepravdepodobné, že ju prijme ako celok, najmä ak jej hrozí strata. Túto úvahu potvrdzuje aj SaS. Tá v reakcií na novú daň I. Matoviča vo svojej tlačovej správe píše: „táto daň s istotou povedie k vyšším cenám benzínu a nafty“.
Ak by sa plne previedla nová daň do cien palív, podľa výpočtov TRENDu by navýšila koncové ceny na čerpacích staniciach až o 20 centov. Cena benzínu aj nafty by sa prehupla cez dve eurá. Slovensko by sa razom zaradilo medzi tretinu štátov s najdrahšími cenami pohonných hmôt v Európskej únii.
Matovičov surrealizmus
Práve kvôli lacnejšej ruskej rope doteraz Slovensko patrilo k štvrtine štátov s najlacnejšími pohonnými hmotami bez započítania daní. Keď sa započítajú vysoké slovenské dane, pohonné hmoty sa predražia. Štát na daniach zarába takmer polovicu z ceny benzínu.
Ak sa ministrovi financií podarí zaviesť na Slovnaft špeciálnu daň, ceny s určitosťou vzrastú, čo ešte viac navýši daňové príjmy štátu z vyššej DPH na pohonné hmoty. Už pri súčasných cenách môže štát získavať z DPH až o 400 miliónov eur viac ako pred rokom. Spolu so špeciálnou daňou tak štát môže zarobiť na úkor vodičov až 700 miliónov eur.
A to nie sú jediné peniaze navyše. Ministerstvo financií očakáva, že daňové príjmy v tomto roku dosiahnu minimálne o miliardu viac, ako sa počítalo. Keď sa k tomu pridá špeciálna daň na ruskú ropu, dosiahne sa suma 1,3 miliardy. Peniaze na Matovičovu rodinnú politiku sú na svete. Aspoň na tento rok.
Igor Matovič môže oslavovať. A spolu s ním aj Boris Kollár, ktorý si na základe nich na svojich početných deťoch prilepší o 30-tisíc eur ročne, tvrdí Richard Sulík. Vodiči mu budú môcť len ticho závidieť.