Čerstvo upečená vládna kačica prinesie superporciu pre KDH. Ministerstvo, ktoré má hnutie spravovať, bude okrem dopravy dohliadať na delenie eurofondov nielen pri výstavbe ciest či železníc. K týmto si vypýtalo ďalšie z ministerstiev hospodárstva a výstavby. Bude napínavé sledovať, či sa podarí Jánovi Figeľovi premeniť z európskeho patróna učiteľov na strážcu štátnych zdrojov a efektívneho využívateľa eurofondov. Hlt môže byť priveľký.
Nový minister rýchlo narazí na miestne podnikateľské skupiny. Jeho výhodou môže byť, že ich fungovanie nikdy reálne nezažil. Musí však byť pripravený, že tieto kruhy sa vždy dokázali spojiť s vládnou zostavou. Dosiaľ sú napríklad v ŽSR na najvyšších postoch niekdajší nominanti SDKÚ-DS.
Pri diaľničných PPP projektoch zasa narazí na advokátsku kanceláriu, ktorej niektorí spoločníci stáli pri nedávnom budovaní politickej alternatívy maďarskej menšiny na Slovensku. A ak sa mu podarí rozmotať majetkové prepojenie firiem pri sporne obstaranom elektronickom mýte, popri známej skupine J&T zrejme nájde ďalších silných slovenských biznismenov. Podpísané zmluvy mu však nepovolia žiadnu ďalšiu hru. Chystaná vláda vo svojom predprograme sľúbila možnosť privátnym investorom vstúpiť do nákladného železničného dopravcu Cargo Slovakia či do bratislavského letiska. Už dnes je isté, že kritike sa nová zostava ministerstva dopravy nevyhne. Žiaden investor na svete v súčasnosti neponúkne cenu ako v období, keď Robert Fico predaje akcií zmaril. Čakať na lepšie časy možno len ťažko.
Štátny nákladný dopravca je vysoko zadlžený, konkurencia rastie a v rukách slovenských štátnych manažérov je stále v potenciálnom ohrození. Rátať s dobrou cenou sa nebude dať ani pri akciách letiska. Jeho výkony klesajú a nie je jasné, z čoho projekt elegantnej stavby dofinancovať.
Prínos kresťanských demokratov do rezortu dopravy budú najmä dobre vybudované väzby šéfa na Brusel. Bude to potrebné. Môže to Slovensku pomôcť žehliť míny vlády R. Fica. Medzinárodné súdy Slovensku v rezorte dopravy hrozia napríklad pre zvrátenie liberalizácie poštových služieb či zvláštne zadané poradenské práce pri diaľničných PPP projektoch za dvadsať miliónov eur. To však bude agenda, ktorú voliči neocenia. Čakajú na kilometre diaľnic. No ak ostanú kresťanskí demokrati realisti, len ťažko môžu sľubovať dátum prepojenia Bratislavy a Košíc.
Foto na titulke - SITA / Jozef Jakubčo
Bezplatný celý eTREND, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND