Po súvislej diaľnici z Bratislavy do Banskej Bystrice sa vodiči prvýkrát prejdú 28. septembra. V tento deň sprejazdnia posledný 46-kilometrový chýbajúci úsek rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce.
Štát nakoniec ustúpil koncesionárovi, spoločnosti Granvia, a povolil jej bez pokuty posunúť otvorenie v poradí tretieho úseku súkromnej diaľnice o dva mesiace. Na odklade termínu oproti PPP zmluve z roku 2009 sa po niekoľkých zložitých rokovaniach dohodli úradníci z ministerstva hospodárstva so zástupcami Granvie. Ostatné ústupky týkajúce sa kvality diaľnice a dočasnej prevádzky ministerstvo odmietlo.
Naďalej však zostáva otvorená požiadavka koncesionára na doplatok za dodatočné práce na stavbe, ktoré si vyžiadali minuloročné dažde. O probléme vyjednáva poradca ministra dopravy Marián Kolník. Rezort zatiaľ doplatok odmieta, respektíve sa ho snaží znížiť. Podľa informácií eTRENDU by mala požadovaná suma predstavovať niekoľko miliónov eur.
,,Finančný nárok vyplývajúci z uplatňovanej liberačnej udalosti bude vyčísliteľný až po odovzdaní úseku do predčasného užívania. Preto sa k jeho výške nebudeme teraz vyjadrovať,“ uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Ďalšie rokovania o možných doplatkoch Granvii sa majú viesť až na jeseň.
Časové oneskorenie sprejazdnenia jedného z troch úsekov úsekov spôsobilo počasie. ,,Napriek snahe sa nepodarilo vykryť oneskorenie spôsobené dažďami minulý rok. Z tohto dôvodu došlo k časovému posunu pri dokončovaní tretieho úseku najviac o dva mesiace. Úsek bude sprejazdnený najneskôr spolu s prvým a druhým úsekom,“ vysvetlil Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti Granvia.
Oneskorenie podľa neho umožní sprejazdniť ucelenú časť rýchlostnej cesty od Nitry až po Tekovské Nemce a bude z hľadiska údržby aj prevádzky bezpečnejšie. Návrh na posun termínu preto rezort uznal ako objektívnu príčinu. Zmluva o PPP totiž obsahuje možnosť uplatňovať si kompenzačnú alebo liberačnú udalosť – ústupky v termínoch podmienkach, či možnosť žiadať platby navyše, ak sa vyskytnú nepredvídané skutočnosti.
Ak by ministerstvo doplatok neuznalo, Granvia by dostala menej peňazí v podobe platieb za dostupnosť cesty. Tie by mali tento rok dosiahnuť 25 miliónov eur a nasledujúce roky 125 miliónov eur ročne. Ak však Granvia nedokáže sprístupniť diaľnicu v plnej v kvalite a načas, dostane od Slovenska za každý prehrešok menej peňazí.
Termíny sprejazdnenia úsekov boli určené v druhom dodatku k PPP kontraktu, kde sa zreálnili pôvodné plány predchádzajúceho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (SMER-SD). Ten chcel mať cestu pre vodičov otvorenú v roku 2010. Stavba prvých dvoch úsekov za Nitrou bola načasovaná na 25 mesiacov a ukončenie tretieho na 23 mesiacov od účinnosti zmluvy.
Posledná časť súkromnej diaľnice – obchvat Banskej Bystrice dostala ďalších desať mesiacov k dobru a 35 mesiacov na postavenie. Tieto termíny určujú sprejazdnenie pre vodičov. Ďalších šesť mesiacov na každom úseku má súkromný koncesionár na dokončovacie práce a skolaudovanie cesty úradmi. Tieto dokončovacie práce sa môžu robiť už počas prevádzky.
Termíny sprejazdnenia súkromnej R1
28. septembra 2011
- 1. úsek Nitra - Selenec 12,6 km
- 2. úsek Selenec - Beladice 18,97 km
- 3. úsek Beladice - Tekovské Nemce 14,31 km
4. júla 2012
- 4. úsek - obchvat Banskej Bystrice 5,65 km
Ilustračné foto na titulke - Vlado Benko