Váhostav sa môže bankrotu vyhnúť ešte pokusom o reštrukturalizáciu, no musel by si najať reštrukturalizačného správcu, ktorý za menej ako dvadsať dní spíše pre firmu uveriteľný ozdravný plán. Vďaka reštrukturalizácii by Váhostav prežil, no musel by sa dohodnúť s dodávateľmi na odpísaní aspoň časti dlhov. Cez reštrukturalizáciu sa dlhov zbavuje aj Doprastav.

Okresný súd Bratislava I. rozhodol o konkurznom konaní voči Váhostavu ešte 16. septembra, no rozhodnutie vyšlo v Obchodnom vestníku až v utorok 23. septembra. Na rozhodnutie upozornil denník Sme. Od utorka sa počítajú aj účinky bankrotového procesu: manažéri Váhostavu odvtedy nesmú robiť neobvyklé transakcie, prebiehajúce exekúcie sa prerušujú a banky nemôžu začať uplatňovať záložné právo na majetok firmy.  

Návrh na začatie konkurz podala žilinská spoločnosť Energy Pro, ktorá sa na stavbách stará napríklad o inštaláciu rozvodov vody, plynu, elektriky či kúrenia.

Váhostav už raz pokusu o vyhlásenie bankrotu čelil, v auguste sa na Okresný súd Žilina obrátila tamojšia firma Stavebná mechanizácia. Váhostav jej totiž nezaplatil za prenájom stavebnej techniky, ale s pokusom o bankrot nakoniec nepochodila. Žilinský sudca Jaroslav Macek návrh zamietol, ani sa Váhostavu nepýtal, koľko dlhuje a akú hotovosť má na účtoch. Prečo vtedy Stavebná mechanizácia neuspela, nevedno.

Váhostav je významným partnerom štátu pri výstavbe rýchlostných ciest a diaľnic, podľa webu zNašichDaní.sk zinkasovala firma od roku 2005 z verejných zdrojov asi 1 miliardu eur. Vlani napríklad získala zákazky za celkovo 559 miliónov eur.

Váhostav patril vlani podľa tržieb medzi päť najväčších stavebných firiem na Slovensku, ukazuje to rebríček analytického webu Finstat.sk. Vlani zinkasoval 158 miliónov eur, skončil v strate takmer 13,5 milióna eur. Jednotkou podľa tržieb bol Doprastav, ktorý pri tržbách 219 miliónov eur skončil v strate vyše 60 miliónov eur. Zisková bola napríklad Eurovia SK, ktorá pri tržbách 78 miliónov eur vykázala zisk 2,7 milióna eur.