Otvoril tak cestu k odškodneniu majiteľov áut s týmto softvérom, uviedla agentúra AFP. Automobilka Volkswagen však uviedla, že rozhodnutie súdu potvrdzuje jej právny názor, podľa ktorého je softvér prípustný.
Volkswagen to vníma inak
Súdny dvor EÚ v tlačovej správe oznámil, že softvér zaručuje splnenie limitovaných hodnôt stanovených na únijnej úrovni pre emisie oxidov dusíka len vtedy, ak sa pohybuje vonkajšia teplota medzi 15 a 33 stupňami Celzia.
„Mimo tohto teplotného okna klesá miera recirkulácie výfukových plynov až na nulu, čo vedie k prekročeniu limitných hodnôt. Toto teplotné okno je výsledkom aktualizácie softvéru dotknutých vozidiel vykonanej spoločnosťou Volkswagen s cieľom nahradiť softvér, ktorý je únijným právom zakázaný, "uviedol súd.
Volkswagen však reagoval, že teplotné okno v dotknutých modeloch začína už od vonkajšej teploty desať stupňov a že recirkulácia výfukových plynov zostáva aj pri nižšej teplote stopercentne aktívna.
„Volkswagen sa domnieva, že rozhodnutie Súdneho dvora EÚ potvrdzuje jeho právny názor. Podľa kritérií stanovených v rozhodnutí zostávajú teplotné okná používané vo vozidlách skupiny VW prípustné," uviedla podľa agentúry Reuters firma.
Automobilka tiež upozornila, že softvér motor chráni pred rizikami v podobe poškodenia či nehody. Podľa Súdneho dvora EÚ je však softvér aj v takom prípade zakázaný, ak by mal za bežných podmienok prevádzky fungovať po väčšinu roka.
Škandál už stál automobilku desiatky miliárd
Súdny dvor EÚ sa zaoberal záležitosťou v dôsledku toho, že niektorí majitelia vozidiel značky VW s týmto softvérom sa na rakúskych súdoch domáhajú zrušenia platnosti kúpnych zmlúv.
Podľa Súdneho dvora EÚ by teraz mali rakúske súdy v konkrétnych prípadoch rozhodnúť o prípustnosti softvéru, uviedol Reuters.
Volkswagen v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že zhruba do 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka. Škandál už stál automobilku desiatky miliárd dolárov.