Najdôležitejšie pre dopravu na Slovensku zostávajú cesty prvej triedy. Prechádza nimi väčšina dopravy, a to vo všetkých regiónoch. Z 3 500 kilometrov je však viac ako tretina v nevyhovujúcom stave, čo viedlo tento rok už k minimálne dvom smrteľným nehodám. Po rokoch sa situácia vo financovaní opráv mení vďaka podpore z eurofondov. Čo zostáva, sú obvinenia z gumových kritérií a politického uprednostňovania.
Cesty kamarátom za odmenu
Politika postavená na odmeňovaní straníckych či osobných spriaznencov prostredníctvom cestného investičného lokálpatriotizmu sa objavovala v určitej miere na Slovensku počas takmer všetkých doterajších vlád. Chatrné plány opráv či výstavby ciest často ovplyvňovala najmä skutočnosť, odkiaľ pochádza minister či riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC). Predošlá vláda na obľúbených výjazdových zasadnutiach v regiónoch rozdávala najčastejšie sľuby smerujúce k cestám. Známe bolo aj súperenie exministra dopravy, Banskobystričana Ľubomíra Vážneho a bývalého splnomocnenca pre výstavbu diaľnic, šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti a Žilinčana Igora Chomu. Ich spory o to, či masívnejšie financovať diaľnicu D1 pri Žiline alebo rýchlostnú cestu R1 do Banskej Bystrice, musel riešiť niekoľkokrát sám vtedajší premiér.
Súperenie regiónov neustáva ani v súčasnosti a prejavuje sa aj pri hodnotení výberu ciest prvej triedy, ktoré získajú peniaze na opravy v čase štedrejšej podpory z operačného programu Doprava.
Rozhoduje miera poškodenia a intenzita dopravy
Brusel vyčlenil na slovenské cesty prvej triedy necelých 280 miliónov eur. Koncom minulého roka bolo 45 percent tohto balíka zazmluvnených. Podľa riaditeľa SSC Pavla Pavláska zostáva do roku 2015 ešte približne 150 miliónov eur.
Zástupcovia regiónov v súčasnosti vytýkajú vedeniu SSC aj rezortu nerovnomerné zastúpenie z hľadiska opravovaných kilometrov či objemu investovaných peňazí. Centrála SSC pri zdôvodnení niektorých eurofondových investícií podľa nich používa zakaždým iný argument.
Podľa P. Pavláska rozhoduje miera poškodenia, rozsah poznačených ciest, dostupnosť a rozsah siete diaľnic či rýchlostných ciest v regióne, ako aj počty áut na danej ceste. Lenže minimálne jedno z týchto kritérií sa dá použiť pri každom nevyhovujúcom úseku. Navyše miera postihnutia alebo podiel ,,zlých ciest“ je vo všetkých štyroch regiónoch, podľa ktorých spravuje cesty SSC, približne rovnaká.
Šéf je Žilinčan, minister z východu
Nový riaditeľ SSC je Žilinčan. Minister Ján Figeľ (KDH) pochádza z východného Slovenska, ale žije v Bratislave. Bratislavský kraj je z pomoci vylúčený, medzi prvými investíciami sa objavili viaceré významné cesty z východného a severného Slovenska.
SSC upozorňuje, že cesty nerozdáva kamarátom a postupne sa ujde všetkým. Použitie eurofondov s 15-percentným slovenským spolufinancovaním je nastavené na dva typy projektov - veľké kompletné rekonštrukcie v rozsahu pár kilometrov či balíky drobnejších opráv spojené do štátnych zákaziek v desiatkach kilometrov súčasne.
Prvý takýto balík poskladaný z takmer 100 kilometrov ciest za deväť miliónov eur sa dokončí do konca leta. P. Pavlásek pripúšťa, že 70 percent opráv šlo na zničené cesty východného Slovenska. „Bolo to cielené, východné Slovensko má najmenej kilometrov diaľnic, ako aj jednoznačne rokmi najviac zanedbávanú údržbu,“ tvrdil. Zástupcovia banskobystrickej či nitrianskej župy, ktoré mali v tomto balíku len symbolické zastúpenie, sa obávajú, že na ich cesty sa neujde dosť ani v ďalších balíkoch.
,,VÚC nemajú šancu vyjadrovať sa k výberu opravovaných ciest. Bez diaľnic, dokonca aj bez vidiny ich budovania, sú aj iné časti Slovenska, napríklad juh,“ upozorňoval Ján Výboch z odboru dopravy Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Vedenie SSC sľubuje, že v ďalších balíkoch budú župy zastúpené proporcionálnejšie. Druhý balíček bude z pohľadu rekonštruovaných kilometrov päťnásobne väčší a náklady sa odhadujú na 100 miliónov eur. „Súťaže ukazujú, že reálne ceny sú o 20 až 40 percent pod expertíznymi odhadmi. Možno zostane aj na tretí balík opráv a opravia sa takmer všetky cesty,“ dáva nádej aj ostatným regiónom P. Pavlásek.
Trenčiansky most odčerpá veľa zdrojov
Ďalším významným projektom plateným v OP Doprava z časti pre cesty prvej triedy je oprava 40 mostov za odhadovaných 23 miliónov eur. Aj tu časť regionálnych odborníkov upozornila, že úžitok mohlo pocítiť väčší počet z takmer 140 nevyhovujúcich mostov Slovenska, ak by veľkú časť financií nezhltol nový trenčiansky most.
Podľa vedenia SSC je investícia v Trenčíne za 90 miliónov eur potrebná pre celý kraj. Súčasne však prichádzajú protiargumenty, že v Trenčíne sa rieši skôr vnútromestská doprava a takáto rekordná investícia smeruje do regiónu s nadpriemernou vybavenosťou diaľnicami.
Nerovnomerné je aj zastúpenie regiónov pri spomínaných veľkých stavbách. Realizujú sa zatiaľ dve – diaľničný privádzač z Kežmarku do Popradu a druhá etapa obchvatu Trnavy. Už čoskoro pribudnú obchvat Galanty (tiež druhá etapa), obchvat Čadce, cesta zo Zvolena do Neresnice či spomaľovací pruh pri Dolnom Kubíne.
V zásobníku je však nachystaný aj projekt opravy hlavnej cesty od Žiliny po Ružomberok. Z eurofondov odčerpá vyše 20 miliónov eur, a to napriek tomu, že z inej časti operačného programu Doprava sa má masívne financovať súbežná diaľnica D1. „Zaradenie tohto projektu si ešte budeme musieť obhájiť, súbeh s diaľnicou je problém,“ pripúšťa P. Pavlásek. Chce sa však oprieť o argumenty, že dokončenie D1 je stále ešte len zámerom a bude realitou najskôr v roku 2017. Súčasne je to najvyťaženejšia a počtom dopravných nehôd a ich obetí jedna z najhorších ciest na Slovensku. Denne po nej jazdí 30- tisíc áut.
Cesty prvej triedy – projekty financované z eurofondov
Vysúťažené projekty (ceny odhadované z expertízy)
- eliminácia bezpečnostných rizík na cestách prvej triedy – prvá etapa 97 km a druhá etapa 500 km (9*+100 miliónov eur)
- modernizácia a rekonštrukcia mostov (23,4 milióna eur)
- severný ochvat Trnavy II. etapa + III. etapa (12,7 mil. eur + 5 miliónov eur*)
- Galanta obchvat, II. etapa (6,6 milióna eur)*
- Most Trenčín (90 miliónov eur)
*zohľadnené reálne vysúťažené ceny, kde celý projekt alebo jeho časť už boli uskutočnené
Bude sa čoskoro súťažiť (ceny odhadované z expertízy)
- Zvolen – Neresnica (14,5 milióna eur)
- Prešov – Škultétyho ul. (56 miliónov eur)
- Galanta obchvat III. etapa (48,5 milióna eur)
- Čadca, preložky cesty (11,7 milióna eur)
- Žilina – Ružomberok (cesta I/18) (26,4 milióna eur)
- Kremnica - Kremnické Bane (8,2 mil. eur)
- cesta Veľký Krtíš - Pôtor (8,5 milióna eur)
Ilustračné foto na titulke - TASR / Milan Kapusta