„Aplikácia pomáha šoférom vyhnúť sa výtlku a cestárom ľahšie ho nájsť,“ vysvetľuje študentka a vývojárka Monika Sanyová. Na jej vývoji pracovala pod vedením pedagóga Tomáša Kováčika. Ten tvrdí, že rozhodujúce pri vývoji aplikácie bolo vytvoriť detekčný algoritmus, ktorý automaticky vyhodnocuje otrasy auta počas jazdy a výtlky ukladá na server.

„Crowdsourcingom takto získavame množstvo údajov, čo v budúcnosti umožní aj hlbšiu analýzu kvality výtlkov. Používame Google mapy, pretože navigačné systémy sú uzatvorené a študenti s nimi nemôžu pracovať. Radi by sme však nadviazali spoluprácu s výrobcami navigácií, pretože táto funkcia najmä slovenských šoférov určite poteší,“ dodal. Aplikáciu si záujemcovia môžu stiahnuť stiahnuť z internetu a otestovať ju v praxi (po kliknutí na link treba súhlasiť s testovaním aplikácie a následne ju stiahnuť z obchodu Google Play).

Študenti bratislavskej STU vyvíjajú aj ďalšie aplikácie na zlepšenie dopravy a komfortu vodičov a pasažierov. Multimediálny systém pre taxislužby, ktorý vyvinul absolvent Martin Polák, už dnes používa jedna z pražských taxislužieb. Systém pomáha cestujúcim kontrolovať či ich taxikári nevezú zbytočne dlhou trasou a nepredražia im tak cestu.

„Systém pomocou Google máp a GPS určí hneď po zadaní cieľa objektívnu trasu a ukáže ju cestujúcemu na zariadení. Po celý čas cesty môže cestujúci sledovať, či ho taxikár vezie po optimálnej trase a vidí, kedy príde do cieľa,“ vysvetľuje Peter Pištek, ktorý študenta pri riešení projektu viedol.

Zariadenie podľa neho dokáže generovať vlastné wifi, ktoré môže použiť cestujúci pre pripojenie vlastného zariadenia na internet. Všetko muselo byť navrhnuté tak, aby sa používateľ nedostal do hlavných nastavení Androidu a neprestavil ich, ale aby mohol pracovať len v rámci používateľského prístupu.

Ďalšou novinkou študentov STU je Monitorovací systém v nákladnej doprave. Sledovanie firemných vozidiel cez GPS firmy už používajú, u kamiónových dopravcov je situácia zložitejšia. Existujú riešenia navrhnuté na zákazku veľkých firiem, ktoré si malí prepravcovia nemôžu dovoliť. Študenti preto oslovili jedného z prepravcov a navrhli nový systém. Ten sleduje polohu, tvorbu knihy jázd, servisné hlásenia a informácie a umožňuje komunikáciu dispečingu a vodičov a zadávanie itineráru.

Do systému študenti zapracovali tri unikátne funkcie. Prvou je združené informovanie o dopravných udalostiach z viacerých zdrojov. Systém dokáže získavať informácie z mnohých, často lokálnych databáz a vodič tak získava komplexný prehľad o situácii na ceste pred ním.

Druhou sú monitorovacie senzory, ktoré uľahčia prípadné reklamácie poškodeného tovaru. Do prepravy sú často zapojené viaceré firmy od skladov, prepravcov po prijímateľov, kde sa tovar poškodil, sa ťažko sleduje. Preto študenti pre každý nákladný priestor navrhli sadu senzorov, ktoré merajú otrasy a otvorenie dverí.

Treťou výnimočnou funkciou je prepracovaná analýza jazdného štýlu vodiča. Ten má dopad na opotrebovanie vozidla a nehodovosť. Vďaka systému tak prepravca pozná zodpovedných vodičov.