Buxtonská internátna škola v júni ukončila prvý rok jednoduchého a zároveň novátorského experimentu – celoškolského zákazu používania smartfónov.
Vedenie namiesto nich poskytlo žiakom a učiteľom telefóny Light Phone s obmedzenou funkčnosťou. Tieto zariadenia povoľujú hovory, posielanie textových správ a nedokážu načítať moderné aplikácie. Okrem toho obsahujú schválne nepraktické verzie hudobných a navigačných aplikácií. Veľkosťou sa podobajú balíku hracích kariet a majú čierno-biele obrazovky. Ako ich podľa Guardianu opísal jeden zo študentov: „Je to démonické dieťa iPadu a Kindlu.“
Život bez smartfónov
Študenti Buxtonskej školy po zákaze telefónov najprv panikárili, potom za nimi smútili, no nakoniec svoj ortieľ prijali. „Keď nám to oznámili, skoro som sa psychicky zrútil,“ povedal vtedajší študent Max Weeks. Hoci stále nie je priaznivcom „jednostranného“ rozhodnutia prejsť na Light Phony, jeho skúsenosť s nimi nebola taká zlá, ako očakával.
Väčšina zamestnancov a študentov súhlasí, že život na škole je vďaka týmto „pekelným“ zariadeniam lepší. Vyučovanie plynie bez toho, aby žiakov rozptyľovali notifikácie na smartfónoch a dokonca sa medzi sebou začali aj oveľa viac rozprávať mimo online priestoru.
Je ťažké povedať, ako nová politika ovplyvnila akademický výkon študentov, pretože Buxtonská škola používa hodnotenie na základe spätnej väzby. Interakcie medzi žiakmi ale výrazne stúpli. Absenciou smartfónov sa zvýšila aj miera prihlasovania na školské krúžky. V rámci kurzu fotografovania sa počet žiakov takmer strojnásobil.
Trápenie učiteľov
Mnohých učiteľov používanie smartfónov na školách frustruje. „Najhoršia časť mojej práce je hrať sa na policajta pre mobilné telefóny,“ podotkol Mark McLaughlin, učiteľ matematiky na strednej škole Neah-Kah-Nie v Oregone.
Učitelia zo všetkých kútov Spojených štátov s ním súhlasia. Prieskum v jednom školskom obvode vo Virgínii odhalil, že približne tretina učiteľov musí študentom päť- až desaťkrát za vyučovaciu hodinu opakovať, aby z rúk odložili telefóny. Takmer 15 percent to musí robiť minimálne 20-krát.
Školský poradca na strednej škole Lamoille Union na severe Vermontu Ian Trombulak takisto bojuje so záplavou telefónov na škole. „Niektoré deti sú také, že im jedna správa na Snapchate dokáže pokaziť celý deň,“ podotkol. Ďalším častým problémom je, že študenti pomocou telefónov organizujú „skupinové výlety“ na toaletu, aby tam mohli počas vyučovania klebetiť.
Podľa Trombulaka môže mať buxtonský experiment svoje výhody. Light Phones by mohli byť skvelým protiargumentom v situáciách, keď študenti ospravedlňujú nosenie smartfónov na hodinu tým, že ich potrebujú mať poruke, keby im volali rodičia.