Cez opravený Starý Most by mala začať električka jazdiť od začiatku prázdnin. Otestovanie zrekonštruovanej trate na Štúrovej je však nevyhnutné ešte pred začiatkom nášho predsedníctva v Európskej rade, od 1. júla bezpečnostné zložky plánujú na pol roka práve cez Štúrovu presmerovať električkovú dopravu z Jesenského. Električky nebudú môcť prechádzať okolo Reduty, kde sa bude konať väčšina vrcholných európskych podujatí.
Cez most od júla
Prvá etapa nosného dopravného systému, ktorá zahŕňa totálnu rekonštrukciu Starého mosta, rekonštrukciu Štúrovej ulice a vybudovanie električkovej trate na začiatku Petržalky za mostom po Jungmannovu ulicu, sa kolauduje na etapy. Most otvorili pre peších a cyklistov 18. mája, od polovice júna spustia električkovú dopravu po novej trati na Štúrovej a najzložitejšia časť procesu – kolaudácia novej trate na moste, by sa mala uzavrieť začiatkom júla.
Štúrovu potrebujú kvôli presmerovaniu dopravy
Doprava na Štúrovej bude spustená dva týždne pred začiatkom predsedníctva Slovenska v Európskej rade, v rámci ktorého sa budú všetky podujatia konať v hlavnom meste.
Najvýznamnejšie podujatia sú naplánované v Redute, vedenie Úradu na ochranu ústavných činiteľov plánuje električkovú dopravu z Jesenského na pol roka vylúčiť a presmerovať ju na novotvorenú trať na Štúrovej. Výnimkou by mohli byť tri augustové týždne, keď je naplánovaná prestávka v predsedníckych rokovaniach. Vtedy by mohli električky a možno aj autá jazdiť aj po Jesenského, záležať to však bude od bezpečnostnej situácie.
Podľa hovorkyne BSK, ktorý je dráhovým úradom, pri poslednej etape kolaudácie električkovej trate na moste a na začiatku Petržalky sa počíta so spustením dopravy začiatkom júla, zrejme po štátnom sviatku sv. Cyrila a Metoda.
Ústne pojednávanie spojené s miestnym zisťovaním sa uskutočnilo 26. mája, kraj získal všetky kladné stanoviská dotknutých orgánov a všetky doklady, vydal teda povolenie na dočasné užívanie a skúšobnú prevádzku 30. mája. Podľa hovorkyne aj v tomto prípade plynú dve pätnásťdňové zákonné lehoty. Ak sa nikto neodvolá, bude možné podľa hovorkyne začať skúšobnú prevádzku začiatkom júla.
Dodatočne postavia zastávku
Prvá etapa budovania Nosného dopravného systému sa neobišla bez problémov. Miestni aktivisti kritizovali vzhľad dlažby na opravenom Šafárikovom námestí, odborné portály upozorňovali na to, že v rámci tejto prvej etapy platenej z eurofondov bol úsek električkovej trate vybudovaný ako otvorený zvršok a koľajnice nemajú nainštalované protihlukové bokovnice, preto sa obyvatelia domov v okolí trate na začiatku Petržalky budú musieť vyrovnať aj s hlukom.
Priechod z Laurinskej na Dunajskú Zdroj: SITA
Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska namietala málo kontrastnú dlažbu v triangli pri Štúrovej, ktorú na vlastné náklady vymenil stavebník. Najväčším a najnákladnejším nedostatkom však je absencia zastávky medzi Štúrovou ulicou a Kamenným námestím, ktorú bývalé vedenie mesta do projektu nedalo.
Od posledných zastávok na Poštovej a Mariánskej je to po Šafárikovo námestie približne jeden kilometer. Magistrát potvrdil, že medzi jednotlivými zastávkami musí byť vzdialenosť približne 400 metrov. Vybudovať zastávku uprostred týchto trás je teda nevyhnutné, pretože dostupnosť zastávok MHD je pri získavaní verejnosti pre tento druh dopravy kľúčová. Zastávku teda bude musieť mesto dobudovať z mestského rozpočtu, zatiaľ na ňu vyčlenilo 200-tisíc eur.
Most mali dokončiť vlani v auguste
Most mal byť pôvodne dokončený 31. augusta 2015, mesto však s konzorciom podpísalo časový dodatok do 15. decembra.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Začala sa 2. decembra 2013 rozoberaním mostnej konštrukcie, v januári 2014 uzavreli Štúrovu ulicu a demontovali koľajnice.
Naťahovanie prác na rozkopanej Štúrovej ohrozilo mnohé prevádzky, známa vývarovňa Karmina ukončila činnosť. V júni 2014 práce zastavil pyrotechnický prieskum, keďže bolo potrebné preveriť informácie o možnej nevybuchnutej munícii v Dunaji.
Pracovať sa opäť začalo v septembri 2014 búraním dvoch pilierov, ktoré nahradil jeden nový, ďalší pilier rekonštruovali. Vo februári tohto roka začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, brehy Dunaja spojila koncom októbra.
Nový Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov a štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Zbúraním starých a výstavbou nového piliera sa v Dunaji rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov.
Pohľad na Starý most počas otvorenia pre chodcov a cyklistov Zdroj: SITA
Starý most rekonštruovalo Združenie MHD - Starý most zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Hodnota zákazky bola 58,8 milióna eur bez DPH. 85 percent hradí EÚ, 10 percent štát a 5 percent mesto Bratislava.
Medzery v plánovaní rozvoja
Prvá etapa budovania električkovej trate do Petržalky doplatila na výrazné zmeny na poslednú chvíľu, ktorých administratívne odsúhlasenie trvajúce desiatky mesiacov ohrozilo včasné ukončenie celého projektu a teda aj preplatenie z eurofondov. Zmeny však prispeli k vylepšeniu verejného priestoru. Na Štúrovej ulici vďaka nim pribudli cyklochodníky, klasická aj špeciálna dlažba, ktorá zachytáva dažďovú vodu a napomáha k zvlhčovaniu a ochladzovaniu komunikácie.
Naplno však odkryli obrovské nedostatky, ktoré mesto Bratislava malo a aj stále má pri plánovaní ďalšieho rozvoja. Absenciu dlhodobej koncepcie a vízie, moderného urbanistického prístupu postaveného na spolupráci a súlade všetkých strategických a plánovacích zložiek a na odhodlaní budovať mesto predovšetkým v súlade s potrebami ľudí, ktorí v ňom žijú.