Americký sen už nie je tým, čím býval. Mať solídnu prácu, kúpiť dom, založiť si rodinu a dokázať ju uživiť je náročnejšie než predtým. Ľudia s nižšími príjmami sa snažia vyžiť z toho, čo majú. Stredná trieda je dnes v pozícii, ktorá kedysi patrila menej zarábajúcim.
Nový výskum Claire Tassinovej, analytičky maloobchodu a elektronického obchodu zo spoločnosti Morning Consult, zistil, že správanie spotrebiteľov so stredným príjmom sa približuje ľuďom s nižšími príjmami. „Keďže nakupujúci stále bojujú so zvýšenými cenami a inflačnými tlakmi, nálada spotrebiteľov so strednými príjmami je oveľa bližšie k tým nízkopríjmovým,“ povedala C. Tassinová pre Business Insider.
Analyzovala spotrebiteľské správanie Američanov, ktorí ročne zarábajú menej ako 50-tisíc dolárov, medzi 50- a 100-tisíc dolármi – čo Morning Consult považuje za stredný príjem – a medzi tými, ktorí zarábajú viac ako 100-tisíc dolárov. Ľudia so stredným príjmom uvádzajú, že by boli ochotní zaplatiť viac za produkt vyššej kvality, ale nerobia to. V skutočnosti sú zákazníci so stredným a nižším príjmom „takmer identickí“ pri nákupnom rozhodovaní a inklinujú k lacnejšiemu tovaru.
Čoraz väčší podiel dospelých Američanov – približne 29 percent – sa považuje za ALICE (asset-limited, income-constrained, but employed): s obmedzenými aktívami, s obmedzeným príjmom, ale zamestnaný/á.
Príkladom je Amanda z Texasu, ktorá patrí ku skupine mileniálov. Podarilo sa jej kúpiť dom, študentské pôžičky jej odpustili, zarába viac ako 100-tisíc dolárov ročne. To všetko by jej malo poskytnúť pocit finančnej istoty. „Viem, že sa mám oveľa lepšie ako ostatní ľudia v mojom veku, ale stále sa veľmi obávam, že ak dôjde k ďalšej pandémii, ak sa stane niečo šialené, ak stratím prácu, ako zaplatím účty?“ pýta sa.