Že majú stavbári problémy s termínmi, písal ešte v marci denník Hospodárske noviny. M. Remeta potom oslovil TREND, že komplikácie na stavbe vysvetlí na osobnom stretnutí. K nemu došlo zhodou okolností pár dní pred nešťastím v tuneli Višňové, pri ktorom zahynula mladá žena.
Podnikateľ potvrdil, že o možnom časovom sklze už informovali Národnú diaľničnú spoločnosť. Tvrdí však, že dôvodom nie je pomalšie razenie tunela Višňové, ako uviedli Hospodárske noviny.
Skutočným dôvodom sú podľa M. Remetu problémy na nadväzujúcej ceste mimo tunela, ktorá je súčasťou úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Ten stále nemá stavebné povolenia, aj keď zmluvu podpísali takmer pred troma rokmi.
Podľa M. Remetu skrýva omnoho väčšie úskalia ako tunel. „Zistilo sa, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ povedal M. Remeta.
Miroslav Remeta Zdroj: Maňo Štrauch
S povrchovým úsekom sa až tak neponáhľali, lebo sa dá postaviť rýchlejšie ako tunel. Lenže projektovanie, schvaľovanie a úpravy projektu trvali dlhšie, ako mali. „Informovali sme preto NDS, že z týchto dôvodov na tejto časti projektu môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal TRENDU M. Remeta.
V projekte sa veľa vecí zmenilo. Cesta má mať šesť pruhov namiesto štyroch. Ďalej treba preprojektovať a zväčšiť križovatku, ktorá diaľnicu napojí na Žilinu a Rajec. Treba prekresliť aj dva mosty, ktoré majú byť v zosuvovom území, tvrdí M. Remeta.
Pripustil, že aj razenie tunela ide pomalšie, ako malo. A ak to nepôjde rýchlejšie, požiadajú NDS, aby im odpustila zmluvnú pokutu. Ak tunel neprerazia do konca roka, mali by stavbári zaplatiť dva milióny eur. Ak sa zdržia o ďalší mesiac, sankcia sa zvyšuje o ďalšie 4 milióny. Razenie tunela je náročnejšie a nákladnejšie, preto počítajú aj s tým, že od NDS budú žiadať peniaze nad rámec zmluvnej ceny.
Problémom pri výstavbe diaľničného úseku okolo Žiliny sa venujeme v aktuálnom týždenníku TREND č. 15
TREND 15/2017