Západné sankcie uvalené na Rusko výrazne znížili jeho štátne príjmy z ropy. Okrem toho spôsobili, že si prepravné a rafinérske spoločnosti polepšili o desiatky miliárd dolárov, píše agentúra Reuters.
Väčšina firiem, ktoré zo sankcií vyšli víťazne, pochádzajú z Číny, Indie, Grécka či Spojených arabských emirátov, pričom niektoré z nich sčasti vlastnia ruské spoločnosti. Ani jedna však sankcie neporušuje. Z opatrení, ktoré Európska únia a Spojené štáty voči Rusku zaviedli s cieľom znížiť príjmy vojnovej mašinérie ruského prezidenta Vladimira Putina, však majú nemalý úžitok.
Stratené príjmy
Po tom, čo krajiny skupiny G7 v decembri 2022 uvalili na ruskú ropu cenový strop, príjmy Moskvy z vývozu ropy v januári 2023 medziročne klesli o 40 percent. Informovalo o tom ruské ministerstvo financií.
Šéf Medzinárodnej agentúry pre energiu Fatih Birol v nedeľu prezradil, že príjmy Moskvy v januári 2023 pre cenový strop klesli o osem miliárd dolárov.
Je dosť možné, že Rusko sa stalo terčom najprísnejších sankcií, aké boli kedy voči jednotlivému štátu uvalené. Zahŕňajú zákaz nákupu ruských energií z dielne Spojených štátov a EÚ, ako aj zákaz celosvetovej prepravy ruskej ropy, pokiaľ bola jej cena vyššia ako 60 dolárov za barel.
Moskva tak väčšinu svojej surovej ropy a rafinovaných produktov odklonila do Ázie, pričom kupcom v Číne a Indii ponúkla výrazné zľavy, aby mohla konkurovať dovozom z krajín Blízkeho východu.
Zákaz prepravy a cenový strop dokonca Rusko prinútili k tomu, aby za prepravu ropy platilo, keďže pre všetky svoje vývozy ropy nemá dosť tankerov.
Prepravcovia jasajú
Po desaťročiach strát a nízkych príjmov si niektoré časti svetového prepravného priemyslu užívajú finančný rozmach, ktorý so sebou preprava ruskej ropy priniesla.
Niektorým gréckym a nórskym spoločnostiam sa podarilo svoje ropné tankery predať prepravným firmám, akou je Fractal Shipping s vlastníkmi v Dubaji, za rekordne vysoké ceny.
Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty odmietli odsúdiť ruskú vojnu na Ukrajine a svoju spoluprácu s Moskvou rozšírili aj napriek námietkam Washingtonu.
Ďalšie spoločnosti, ktoré zo situácie ťažia, zahŕňajú ruskú prepravnú firmu Sovcomflot pod vedením Putinovho spojenca Sergeja Franka či grécke spoločnosti TMS Tankers Management, Stealth Maritime, Kyklades Maritime, Dynacom, Delta Tankers, NGM Energy či New Shipping.
Všetky prepravné spoločnosti sa k výške svojich príjmov z ruskej ropy odmietli vyjadriť.
Agentúra Reuters však mala možnosť nahliadnuť do jednej z ich faktúr. Vyplynulo z nej, že jedna prepravná firma v januári naúčtovala predajcovi ruskej ropy takmer 10,5 milióna dolárov za jednu cestu tankera štandardnej veľkosti triedy Aframax so 700-tisíc barelmi z prístavu v Baltskom mori do rafinérie v Indii.
Pred rokom by podobná cesta stála predajcu ruskej ropy od 0,5 do jedného milióna dolárov. Niet sa preto čo čudovať, že podľa jedného z obchodníkov ide teraz podnikanie s tankermi „šialene dobre“.
Ušetrené peniaze
Zatiaľ čo si majitelia tankerov za prepravu ruskej ropy účtujú rekordne vysoké sumy, rafinérie v Indii a Číne sa pre vysoké zľavy tiež nemajú na čo sťažovať.
Indické dovozy ruskej ropy v posledných týždňoch zaznamenali rekordnú úroveň 1,25 milióna barelov za deň. To znamená, že sa krajine za mesiac podarilo ušetriť viac ako 500 miliónov dolárov, keďže ruská surovina sa predáva v zľave 15 dolárov za barel.
Čína v období medzi aprílom 2022 a januárom 2023 denne doviezla viac ako 1,8 milióna barelov. Odhaduje sa, že krajina v priebehu týchto desiatich mesiacov na rope ušetrila 5,5 miliardy dolárov, keďže triedy EPSO a Urals sa odhadom predávajú v zľave 10 dolárov za barel.