„Boli to veľmi ľahko zarobené peniaze,“ povedal Charlie Munger, Buffettov dlhoročný obchodný partner a podpredseda Berkshire Hathaway v rozhovore pre podcast Acquired. „Bolo to akoby pánboh otvoril truhlicu a len do nej nalial peniaze,“ dodal Ch. Munger.
CNN uvádza, že v lete 2020 spoločnosť Berkshire potvrdila, že kúpila podiely vo výške približne päť percent v každej z piatich najväčších obchodných spoločností v Japonsku. Celkovo v tom čase americký priemyselný a poisťovací konglomerát Warrena Buffetta investoval 6,7 miliardy dolárov, pričom akcionárom povedal, že môže držať a z dlhodobého hľadiska zvyšovať veľkosť týchto podielov.
V tomto roku, keď japonské akciové trhy raketovo vyskočili na 33-ročné maximá, Berkshire oznámila, že svoje podiely v každej z týchto spoločností zvýšila v priemere na viac ako 8,5 percenta. Japonské indexy Nikkei a Topix tento rok porástli o viac ako 20 percent.
Spoločnosti podporované Berkshire – Itochu, Marubeni, Mitsubishi Corporation, Mitsui a Sumitomo – sú v Japonsku známe ako „sogo šoša“ alebo všeobecné obchodné spoločnosti. Hrajú životne dôležitú úlohu v ekonomike krajiny, zaoberajú sa širokou škálou priemyselných odvetví vrátane energetiky, technológie a výroby.
Berkshire tak výrazne uspela mimo Spojených štátov najmä vďaka historicky nízkym úrokovým sadzbám Japonska, vysvetlil Ch. Munger. To znamená, že konglomerát si mohol požičať peniaze lacno až na desať rokov vopred a použiť prostriedky na nákup akcií s päťpercentnými dividendami, povedal.
Teraz konglomerát investoval ďalších najmenej desať miliárd dolárov. Buffettovo rozhodnutie sústrediť sa na Japonsko pramení z vyhliadok tretej najväčšej svetovej ekonomiky. Legendárny investor sa už predtým pochvalne vyjadroval o „budúcnosť Japonska“ a venoval krajine väčšiu pozornosť.
Automobilky však známu investorskú dvojicu Buffett-Munger nezaujímajú. Ch. Munger dokonca potvrdil, že prišiel o peniaze, keď investoval do juhokórejského Hyundai Motor. „Automobilový priemysel ma jednoducho nezaujíma,“ dodal.
Podobný postoj má aj k taiwanskému výrobcovi čipov TSMC, pričom povedal, že by uprednostnil „niečo so skutočne konzistentnou vlastnou značkou, ako je Apple“. Pri širšom pohľade na investičné prostredie však Ch. Munger naznačil, že možnosti hľadania jednoduchých príležitostí sa zmenšili. „Práve v tejto chvíli nevidíme nijaké nízko visiace ovocie, ktoré by sa dalo odtrhnúť.“