Štrajkujúcich pilotov Air France porazila verejná mienka

Piloti Air France počas štrajku. Všetci spoločne za našu budúcnosť, znie nápis na čiapke pilota. Zdroj: SITA/AP

Francúzske aerolinky, ktoré boli v nedeľu schopné vypraviť len asi 45 percent svojich pravidelných letov, rátajú s postupným zvyšovaním počtu letov a s návratom k normálu v utorok.

„Podmienky pre sociálny dialóg tu teraz nie sú. Rozhodli sme sa správať zodpovedne zastavením štrajkového hnutia. Budeme pokračovať v diskusiách v pokojnejších podmienkach,“ povedal agentúre AFP hovorca odborového zväzu SNPL Guillaume Schmid. Štrajk pilotov zastavil od polovice septembra lety polovice lietadiel Air France.

Francúzska vláda, ktorá vlastní 16 percent akcií skupiny Air France-KLM, v piatok vyzvala k ukončeniu štrajku, ktorý bol podľa premiéra Manuela Vallsa už neúnosný. Prieskum vo štvrtok ukázal, že štrajk odsudzovalo 69 percent Francúzov.

Vedenie spoločnosti v piatok večer zdôraznilo, že situácia v Air France sa stáva „veľmi krehkou“. Straty v čase štrajku sa odhadujú na 20 miliónov eur denne, čo je za 14 dní štrajku celkovo 280 miliónov eur.

Hlasy proti štrajkujúcim pilotom začali silnieť aj medzi zamestnancami firmy, ktorí v posledných dňoch usporiadali niekoľko demonštrácií odsudzujúcich štrajk. Predstavitelia letísk a ďalších príbuzných sektorov varovali v posledných dňoch pred následkami konfliktu, ktorý je podľa nich katastrofou pre francúzske civilné letectvo.

Štrajkujúcich pilotov Air France porazila verejná mienka

Zamestnanci aeroliniek sa s pilotmi nestotožnili. Ich transparenty hlásajú, že „Pracovníci Air France sú proti štrajku“. Zdroj: SITA/AP

Spoločnosť v minulých dňoch ustúpila odborom odvolaním zámeru posilniť svoju nízkonákladovú divíziu Transavia otváraním nových základní v Európe. Odmietla však zastaviť rozvoj divízie vo Francúzsku. Ešte viac však pilotom vadí, že vedenie odmieta zaviesť pre pilotov Transavie rovnaké finančné podmienky, aké majú v materskej firme. Tá to rezolútne odmietla s tým, že by to odporovalo podstate nízkonákladových spoločností

Pilot Air France na linkách na strednú vzdialenosť zarobí 155-tisíc až 196-tisíc eur hrubého ročne pri absolvovaní v priemere 600 hodín letu. V prípade hlavného pilota v letoch Transavia je to 139-tisíc až 160-tisíc eur, ale za 700 až 800 letových hodín.