Drevené vozne linky A metra v argentínskom hlavnom meste Buenos Aires pôjdu po takmer sto rokoch prevádzky do dôchodku. Čoskoro ich nahradia moderné vagóny čínskej výroby. Mnohí Argentínčania však cítia za miznúcim kúskom dopravnej histórie nostalgiu, napísala dnes agentúra AP.
Prvých 90 belgických vozňov začalo jazdiť v roku 1913 na prvej linke metra v Latinskej Amerike. A teraz sú najstaršími vozňami podzemnej dráhy na svete, ktoré ešte stále jazdia a denne na svojej linke prepravia zhruba 160-tisíc cestujúcich.
Staré vozne sú nielen dopravným prostriedkom pre miestnych, ale aj atrakciou pre turistov. Je však čoraz ťažšie ich udržiavať; podľa starostu Mauricia Macriho prestali byť bezpečné a je nutné ich vymeniť. Linka A preto bude v polovici januára uzavretá pre plánovanú rekonštrukciu, ktorá môže trvať až 60 dní.
Aquilino González Podesta, zakladateľ skupiny Priatelia metra, súhlasí, že staré vozne už musia urobiť miesto mladším. Pýta sa však, prečo nie je možné s výmenou počkať ešte 11 mesiacov, aby drevené metro oslávilo stovku. „Sú jednoducho citové otázky, ktoré prevažujú nad logikou,“ dodal A. Podesta.
Linku A v Buenos Aires uviedli do prevádzky 1. decembra 1913 a stala sa vôbec prvým metrom jazdiacim na južnej pologuli. Vlaky pre ňu vyrobila belgická firma La Brugeoise et Nicaise et Delcuve v rokoch 1912 až 1919.
Zdroj: SITA / AP
Foto - SITA / AP