Zavedenie dane pre cestovateľov lietadlom po Európe často by mohlo spomaliť globálne otepľovanie a ročne vygenerovať 64 miliárd eur, uvádza správa britského think-tanku New Economics Foundation (NEF) a partnerských organizácií.
Emisie uhlíka z leteckej dopravy by sa mohli znížiť o 21 percent, ak by ľudia museli platiť viac za každý ďalší let okrem prvého spiatočného. Zdanených by bolo päť percent najčastejšie cestujúcich, zatiaľ čo 72 percent ľudí by sa poplatkom vyhlo, pretože by leteli len raz alebo vôbec. Výsledky tejto správy zverejnil The Guardian.
Daň pre častých pasažierov by mohla priniesť prostriedky na investície do vlakov a autobusov, pričom by znížila „nadmerné“ lety bohatých, uviedla Magdalena Heuwieserová z Stay Grounded, ktorá sa spolupodieľala na správe. „Momentálne je jedno, či letíte po prvýkrát po rokoch navštíviť rodinu alebo si beriete desiaty let v roku do luxusného domu pri mori – platíte rovnakú daň.“
Bohatí len ťažko uniknú. Už aj Švajčiarsko diskutuje o extra zdanení
Výskumníci modelovali klimatické efekty a zistili, že tento návrh by do roku 2028 znížil počet cestujúcich o 26 percent a emisie o 21 percent. Daň by začínala na nule pre prvý spiatočný let za rok a zvýšila by sa o 100 eur za každý ďalší let, pričom by sa pripočítavali príplatky za dlhšie vzdialenosti a cestovanie v prvej triede.
Podľa analýzy dát od organizácie More in Common by daň najviac zasiahla bohatých ľudí, pretože tí lietajú častejšie. Len 15 percent domácností s ročným príjmom pod 20-tisíc eur letí dostatočne často na to, aby platili túto daň, zatiaľ čo pri domácnostiach s príjmom nad 100-tisíc eur to stúpa na 63 percent.