Štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete Stellantis hľadá nástupcu namiesto šéfa Carlosa Tavaresa, ktorého zmluva končí začiatkom roku 2026. Firma zaznamenala za prvý polrok 2024 až 48-percentný pokles zisku v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Akcie spoločnosti klesli o 47 percent od ich maxima, informuje Financial Times. Zásoby vozidiel sa v Severnej Amerike hromadia, čo vyvoláva nespokojnosť medzi zamestnancami, ktorí hrozia štrajkmi.
Stellantis vznikol v roku 2021 fúziou spoločností Fiat Chrysler a PSA Group. C. Tavares zohral kľúčovú úlohu pri záchrane PSA pred bankrotom a následnej fúzii s Fiatom. Analytici varujú, že spoločnosť stále bojuje s náročným procesom úplnej integrácie francúzskych, talianskych, nemeckých a amerických operácií, ktoré zahŕňajú 14 značiek vrátane novej čínskej značky, ktorú spoločnosť plánuje presunúť do Európy. Stellantis čelí silnému tlaku spôsobenému lacnejšími čínskymi vozidlami, spomalením rastu predaja elektrických áut a prísnejšími emisnými predpismi.
Buď zastavíme výrobu, alebo nás čakajú 15 miliardové pokuty, varujú európske automobilky
Podľa odborníkov bude ťažké nájsť niekoho, kto by dokázal viesť taký zložitý konglomerát spoločností. „Tavares je ten, kto to celé vybudoval,“ uviedol Chris Donkin, výkonný partner vo firme na vyhľadávanie talentov Savannah. Dodal, že predstavenstvo môže byť nútené hľadať silných kandidátov aj mimo automobilového priemyslu.
C. Tavares, známy láskou k starožitným pretekárskym vozidlám, je v automobilovom svete obdivovaný pre priame názory na budúcnosť odvetvia a nekompromisný dôraz na ziskovosť. Kritici mu vyčítajú tvrdé škrty nákladov a zanedbávanie investícií do značiek, čo podľa nich odradilo spotrebiteľov.
Zamestnanci, ktorí čelia neustálym tlakom na efektívnosť, reagovali rozhorčene na odmenu vo výške 36,5 milióna eur, ktorú C. Tavares získal v roku 2023. „Už niet čo viac škrtať,“ uviedol odborár Benoit Vernier, pričom dodal, že podmienky na pracovisku sa výrazne zhoršili.