Dcéra Gianniho Agnelliho Margherita sa súdi s vlastným najstarším synom Johnom Elkannom (na titulnej snímke v popredí vľavo) o obrovské dedičstvo po ňom. Margherita sa snaží získať kontrolu nad svetoznámymi značkami, akými sú Fiat, Ferrari, futbalový tím Juventus Turín či týždenník The Economist. S informáciou prichádzajú české Hospodárske noviny

Talian Gianni Agnelli vybudoval obrovské impérium. Svojho času ovládal ako hlavný vlastník automobilky Fiat viac ako štyri percentá talianskeho hrubého domáceho produktu. Po jeho smrti v roku 2003 sa jeho dediči dohodli na rozdelení majetku.

Agnelli si za svojho hlavného nástupcu vybral Margheritinho syna Johna, jeho matka sa však teraz túto voľbu snaží napadnúť cez švajčiarske súdy. Elkann drží väčšinu vo firme Dicembre, ktorá sústreďuje rodinný majetok. 

Stellantis
Neprehliadnite

Stellantis má za sebou skvelý prvý polrok, koncern dosiahol čistý zisk 5,8 miliardy eur

Za to, že Margherita v roku 2004 prenechala riadenie Johnovi, dostala prostredníctvom dohody aktíva vo vtedajšej hodnote 1,3 miliardy dolárov. Dohodu však teraz označila za neplatnú s tvrdením, že mala dostať viac. Margherita totiž tvrdí, že v čase uzavretia dohôd o rozdelení dedičstva bol rodinný majetok umelo ocenený príliš nízko.

Donna Marella Agnelliová, vdova po Giovannim Agnellim, a dcéra Margherita (vľavo) na pohrebe v Turíne 26. januára 2003
Zdroj: TASR/AP
Donna Marella Agnelliová, vdova po Giovannim Agnellim, a dcéra Margherita (vľavo) na pohrebe v Turíne 26. januára 2003

Detaily žaloby nie sú známe, jediná dcera Gianniho Agnelliho ale podľa talianskych médií poukazuje na to, že automobilka Fiat bola v roku 2004 na pokraji krachu, no jej stav sa odvtedy výrazne zlepšil. Upozorňuje na fakt, že John v roku 2004 priviedol na post výkonného riaditeľa Sergia Marchionneho (na titulnej snímke vpravo), ktorý automobilku zachránil, čo sa mu neskôr podarilo aj s americkou značkou Chrysler.

Fiat a Chrysler sa tento rok spojili so skupinou PSA, čím vznikla spoločnosť Stellantis, ktorá je šiestym najväčším výrobcom áut na svete (a má jeden zo závodov aj na Slovensku). Ak by Margherita so žalobou uspela, zásadne by to zmenilo situáciu viacerých firiem nielen v Taliansku, ale na celom svete.

Elkann teraz vďaka rozdeleniu dedičstva po svojom dedkovi Giannim Agnellim spoluvlastní spomínaný Stellantis, ovláda luxusnú automobilku Ferrari, ktorej je prezidentom, a má hlavný majetkový podiel vo futbalovom Juventuse. To isté platí aj o spoločnosti CNH Industrial, pod ktorú patrí napríklad značka Iveco. Elkann je aj hlavným majiteľom britského týždenníka The Economist. Podiely v týchto firmách drží prostredníctvom holdingu Exor, ktorého hlavným akcionárom je spoločnosť Dicembre.

Ferrari 488 GTB
Neprehliadnite

V 2. štvrťroku sa predalo skoro dvakrát toľko áut Ferrari ako pred rokom, tržby boli miliardové

Gianni Agnelli v roku 1988
Zdroj: TASR/AP
Gianni Agnelli v roku 1988